Twitter får nyt Facebook-look

Det sociale netværk Twitter er i gang med at rullet et nyt profildesign ud, der bliver beskrevet som et Facebook-look.

USAs first lady Michelle Obama er blandt de kendte brugere af Twitter, der allerede har fået det nye profildesign. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fra det ene øjeblik til det næste, der bliver delt på det sociale netværk Twitter, viser brugerne hvem de er. Det vil Twitter nu vise med et nyt design, der allerede bliver betegnet som lidt af et Facebook-look.

Med en opdatering af den side, den enkelte bruger har på Twitter, vil der i fremtiden, når det nye design er rullet ud til alle brugere, være samlet de bedste statusdateringer – eller »tweets« som det hedder på Twitter-sprog.

Brugeren vil have mulighed for at knytte sine egne favorit-tweet på toppen af deres profilside – for at vise andre, hvad de står for, som Twitter selv beskriver det i meddelelsen om ændringerne.

Og derudover vil de omkring 240 millioner månedlige aktive brugere kunne vælge, hvilke tweets de ønsker at se, når de besøger andres profiler – og kunne sortere mellem tweets generelt, dem med tilknyttet video eller billede og statusopdateringerne som andre har kommenteret på.

Ændringer er ifølge Twitter allerede sket for en udvalgt brugergruppe, hvor blandt andre den amerikanske præsident Barack Obamas hustru Michelle Obama, The First Lady (med brugernavnet @FLOTUS) og hendes profilside på det sociale netværk vises frem af Twitter som et eksempel på ændringerne.

Inden for de kommende uge vil det nye design være gældende for alle brugere af Twitter. Andre brugere af det sociale netværk, der allerede har fået ændret deres profilside, er blandt andre skuespillerne Zac Efron (@zacefron) og Channing Tatum (@channingtatum), TV-stjernen Kerry Washington (@kerrywashington) og musikeren John Legend (@johnlegend).

Flere teknologimedier og – blogs har allerede beskrevet ændringer på Twitter som en transformation i retningen af et Facebook-look, fordi de minder om de profilsider, der er på det sociale netværk Facebook.

Der har ifølge amerikanske Washingtong Posts teknologiblog The Switch længe været spekulationer om, at Twitter arbejdede på en ny måde at fremhæve brugernes profilbilleder i designet af brugerfladen på det sociale netværk.

The Switch kalder ændringen den mest drastiske i det design hidtil, men vurderer samtidig, at det er meget liv det udtryk, flere end en milliarder mennesker bliver mødt af, når de logger ind på verdens største sociale netværk Facebook.

Overordnet set handler ændringerne for Twitter om at gøre det muligt for brugerne at sende en klarere signal til andre, som besøger deres profil på det sociale netværk og skal vurdere, om de mener de er værd at vælge at følge, hvilket vil sige, at de i deres nyhedsstrøm abonnerer på de tweets, der bliver delt af vedkommende.

Ifølge bloggen The Switch kan ændringen til, at brugerne selv kan vælge at »pinne« eller fastgøre en statusopdatering, de holder særligt meget af, til toppen af deres profilside, få betydning. Fordi det er det første, andre brugere ser, når de kommer forbi siden, kan det eksempelvis have en betydning for, om de vælger at klikke på “follow”-knappen og dermed vælger at abonnere på nyheder fra vedkommende, lyder det på bloggen.

Når både Twitter og Facebook er kommet med ændringer, har der flere gange været vurderinger af, at de henter en del inspiration fra hinanden. Da Twitter i oktober gav mere plads til de billeder, der kan deles i nyhedsstrømmen i det sociale netværk, var på en måde i stil med Facebook. Og da Facebook i januar begyndte at rulle en funktion ud, hvor det sociale netværk fremhæver de mest hotte samtaler lige nu, blev det i høj grad ogå beskrevet som en ny funktion med ligheder fra Twitter. Ligesom en række andre initiativer fra begge tjenester har hentet inspiration fra hinanden.