TV-udbyderne rykker væggene

Næsten frit TV-valg hos Stofa, selvbetjening på internethastigheder hos YouSee og afskaffelse af kritiseret kortafgift hos Boxer i løbet af de næste måneder.

Hvad man vil se på sin TV-skærm, skal man selv kunne vælge langt friere end gennem TV-pakketyranniet, mener nu også Stofa. Her er det kunst, der er på skærmen på LGs nye OLED-TV, som vises på Europas største forbrugerelektronikmesse i Berlin, IFA. Foto: Fabrizio Bensch, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: FABRIZIO BENSCH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BERLIN: Stofa giver - næsten - frit TV-kanalvalg fra årsskiftet. YouSee giver fra oktober kunderne mulighed for selv at skrue op og ned for deres bredbåndshastighed både ind i og ud ad huset. Og Boxer fjerner den omstridte afgift på TV-kort.

Der er grøde på det danske TV-marked i takt med, at danskernes TV-vaner ændrer sig. Det står klart i forbindelse med Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin, hvor TV-udbyderne også deltager.

Danmarks næststørste kabel-TV-selskab, Stofa, som nu ejes af energiselskabet Sydenergi/SE, vil fra årsskiftet indføre - næsten - frit valg af TV-kanaler.

10 kroner pr. løs kanal

»Fra begyndelsen af 2014 indfører vi frit valg blandt samtlige kanaler, også Viasats kanaler. Hver kanal vil så kunne tilkøbes i løs vægt for fra 10 kroner om måneden,« siger salgs- og indholdsdirektør Kim Falkenhard fra Stofa.

Helt frit valg er der dog ikke. Stofas grundpakke på fire kanaler er stadig et krav, før man kan bygge ovenpå.

Også Stofas største konkurrent, det TDC-ejede YouSee, som er landets største kabel-TV-selskab, har løsnet grebet om at sælge TV-kanaler i pakker, sådan som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har advaret imod, fordi det skader den frie konkurrence og tvinger danskerne til at købe en masse kanaler, som de aldrig ser. YouSee kræver tilsvarende, at man køber en grundpakke med en del flere kanaler i, før man frit kan vælge ekstrakanaler.

Skru selv op og ned for hastigheden

Til gengæld indfører YouSee fra 1. oktober mulighed for, at man selv kan ændre på sin internethastighed, når man har brug for det. Man betaler bare for en samlet hastighed, som kan fordeles ind i og ud af huset, som man har brug for.

Det nye koncept præsenteres på søndag i Berlin for danske antenneforeninger og vil gælde for alle nye kunder. Eksisterende bredbåndskunder skal skifte abonnement, til et lidt dyrere af slagsen, hvis de vil have samme mulighed. I første omgang vil YouSee lade folk vælge mellem fire forskellige hastigheder ind i og ud ad huset, men der er ifølge pressechef Ib Konrad Jensen planer om at slippe hastighederne mere fri senere.

Priserne på de nye »Bredbånd med Bland Selv«-abonnementer offentliggør YouSee først 1. oktober, når valgmuligheden træder i kraft.

Film eller sikkerhedskopi?

Ifølge Mathias Berg, der er ny chef for YouSee, efter at selskabet blev lagt sammen med selve TDC, vil man frit kunne vælge, så man f.eks. kan få samme hastighed i begge retninger, hvilket hidtil har været elselskabernes argument for at sælge de langt hurtigere fibernetforbindelser, som de forsøger at konkurrere med TDC om kunder til.

Kunderne vil selv - over internetforbindelsen, uanset farten - kunne sætte hastigheden op eller ned den ene dag og så ændre det igen dagen efter. Med samlet 48 megabit i sekundet kan man den ene aften måske have brug for 40 megabit ind i huset, hvis man ser film og TV over nettet, mens man næste dag, ændrer forbindelsen til de maksimale 24 megabit i sekundet ud af huset, fordi man skal have taget en sikkerhedskopi af sine billeder og lagt dem et sikkert sted på nettet.

Forhadt kortafgift ind i abonnementsprisen

Boxer, som har pligt til at kunne levere TV-signaler til stueantenner i hele landet, og hvis svenske moderselskab ejer det danske TV-sendenet, fjerner nu sin halvårlige kortafgift og lade den blive en del af abonnementsprisen.

Det sker med udgangen af september for nye kunder og fra årsskiftet for de eksisterende 350.000. Ændringen sker efter en del kritik, og administrerende direktør Steen Ulf Jensen fra Boxer TV lover, at kunderne i stedet får »én samlet, let gennemskuelig pris«.

Berlingske dækker IFA på www.business.dk/digital, www.b.dk/techogviden og i den trykte avis. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).