Langt færre køber ny fladskærm

Der vil i år kun blive solgt omkring 85 procent af de mængder forbrugerelektronik, som danskerne slæbte med hjem i 2012. Fladskærmene mærker især tilbagegangen, for vi beholder det gamle TV-apparat længere.

Selv om fladskærmene dominerer i både butikkerne, i udsalgsaviserne og på Europas største forbrugerelektronikmesse IFA i Berlin, sælges der langt færre af dem i Danmark nu end tidligere. Foto: Rainer Jensen, EPA/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: RAINER JENSEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BERLIN: Selv om butikkerne bugner, og udsalgskatalogerne konstant byder på nye modeller, køber danskerne mindre forbrugerelektronik, end de plejer. Og der går længere tid mellem, at fladskærmen bliver skiftet ud med en nyere model.

Salget af fladskærme i år ventes at nå helt ned på 2006-niveau med omkring 410.000 solgte styk frem til nytår. Sidste år røg der 590.000 apparater over diskene.

»Salget af klassisk forbrugerelektronik er faldende. De første to kvartaler i år er der sket meget store ændringer fra måned til måned. Men hvor styksalget falder, er bestanden af fladskærme i Danmark derimod stigende. De, der købte et fjernsyn i 2008 og 2009, synes stadig, at deres fjernsyn er lidt nyt. Det ville man ikke have tænkt over, hvis det havde været en computer, som skiftes hyppigere,« siger Laila Kelp Rasmussen, direktør i Branchen Forbrugerelektronik (BFE), der organiserer indholdsleverandører og elektronikproducenter i Danmark - en paraply for TV og TV-indhold - i forbindelse med Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin.

Skærmene vokser

Samlet set venter hun, at forbrugerelektronikbranchen kun vil nå en omsætning, der er på 85 procent af, hvad den var på i 2012 - uden at hun vil give de konkrete tal. I 2011 købte vi forbrugerelektronik i Danmark for 4,1 milliarder kroner.

Hver andet stykke klassisk forbrugerelektronik, der går over disken i Danmark er et fjernsyn, som nu udgør 75 procent af omsætningen. Men priserne presses, og dermed bliver det stadig sværere for producenterne at tjene penge på salget, hvis ikke efterspørgselen efter nye TV-apparater med større skærme og flere funktioner går i vejret.

Den samlede bestand af TV-apparater i Danmark er 6,0 millioner, heraf 4,8 millioner fladskærme. 92 procent af de danske husstande har i dag - mindst - en fladskærm, og hvor 32-tommerskærmen har været meget populært, så er det nu de større skærmstørrelser - dem over 42 tommer -, som skyder i vejret. Omkring en tredjedel af alle solgte skærme er i dag over 42 tommer, en anden tredjedel ligger fra 37-42 tommer og den sidste tredjedel er fortsat de mindre skærmstørrelser.

79 procent af fladskærmene købes stadig i en fysisk butik, mens 18 procent af skærmene sælges gennem onlinebutikker.

Kun mobiltelefoner holder skansen

Også på stort set alle andre varegrupper er der tilbagegang. Antallet af modtagerbokse vil i år falde til 95.000 styk fra 225.000 i 2012, hvor TV 2 blev betalingskanal, og mange derfor måtte købe løse bokse for fortsat at kunne se TV 2. Antallet af harddiskoptagere falder fra 10.000 til 8.000 styk, af DVD-afspillere fra 165.000 til kun halvdelen på 80.000 styk, af kombinerede DVD-/VHS-afspillere fra 2.000 til 1.000 styk, af Blu-ray-afspillere fra 145.000 til 110.000 styk og af spillekonsoller fra 155.000 til 150.000 styk.

De rene MP3-musikafspillere er mere end halveret. I år vil der blive solgt 100.000 styk mod 220.000 styk. Videokameraer går tilbage fra 15.000 til 12.000 styk og stillbilledkameraer fra 285.000 til 225.000 styk. Også antallet af bilradioer ventes halveret, fra 50.000 til 25.000 styk.

Forbrugernes penge går i stedet til fortsat at anskaffe mobiltelefoner og computere. Det traditionelle computersalg falder fortsat, men til gengæld sælges der langt flere tavlecomputere, nemlig omkring 453.000 styk i år, så til nytår vil danskerne have købt omkring 1,0 millioner computere - stationære, bærbare og tavle-PCer samlet set - mod 1,1 millioner i 2012. Salget af mobiltelefoner ventes at blive stabilt på 1,5 millioner styk, det samme som sidste år.

Berlingske dækker IFA på www.business.dk/digital, www.b.dk/techogviden og i den trykte avis. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).