Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
BERLIN: Flere af de store TV-producenter kaster sig nu åbenlyst ud i en priskrig.
Tysklands svar på B&O, Loewe, slås ligesom sin danske kollega med at holde på kunderne, som oftere vælger asiatiske mærker, der er en del billigere. Loewe vil kort efter afslutningen på Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin sende et nyt 32-tommer fladskærmsfjernsyn i handelen til omkring 800 euro (6.000 kroner) - en del billigere end det normale Loewe-niveau.
Også den japanske elektronikgigant Toshiba forsøger at bryde grænser. Et nyt 58 tommer stort ultra-HD-fjernsyn med en skærmopløsning, der er fire gange højere end dagens fuld HD, bliver nu sendt på markedet til en pris på 3.000 euro eller 22.300 kroner. Oprindelig ville det have kostet 1.500 euro ekstra.
»Vi vil ned under den magiske grænse på 3.000 euro, således at fjernsynene også bliver taget til sig af markedet,« lyder Toshibas argument.
Ultra-HD stadig pebret
De nye ultra-HD-fjernsyn ligger fortsat i den rigtigt dyre ende af prisskalaen og vil derfor næppe få nogen større udbredelse, før priserne begynder at falde markant. Producenterne forventer dog, at næste års verdensmesterskaber i fodbold vil kunne gentage succesen fra for nogle år siden, hvor der også blev skiftet markant ud i hjemmene, fordi store sportsbegivenheder krævede bedre - og større - skærme.
Priserne på fladskærmsfjernsyn er gennem nogle år faldet konstant, fordi den teknologiske indmad bliver billigere. I stedet har producenterne lagt nye funktioner i fjernsynene, så de kunne tillade sig at holde prisen på samme niveau.
Berlingske dækker IFA på www.business.dk/digital, www.b.dk/techogviden og i den trykte avis. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).