Skal børn swipe, før de kan cykle?

Der bliver ofte malet et skræmmebillede af børns brug af tablets og smartphones. Det mener Stine Liv Johansen, der forsker i børns leg med digitale medier, efter at debatten igen er blusset op.

Foto: Søren Bidstrup

Bør man beskytte sine børn mod at blive bedste venner med en maskine?

Spørgsmålet er evigt aktuelt i en tid, hvor den mindste generation ofte swiper, før de lærer at cykle. En generation af digitalt indfødte, hvor teknologien kommer ind med modermælken.

En forsker i hjernebiologi udtalte i denne uge, at »det er muligt, at vi er ved at opfostre en hel generation af autister, fordi folk ikke lærer at aflæse hinanden overhovedet« med hentydning til den isolation, der kan følge med, når børn er klistret til skærmen på en iPad.

Men hvor farligt er børns brug af tablets og smarhtphones egentlig?

Vi ved det ikke. Det er det enkle svar, forklarer Stine Liv Johansen, der er lektor ved Aarhus Universitet, hvor hun forsker i børns leg med digitale medier. Men intet tyder dog endnu på, at brug af iPad i sig selv er skadeligt.

»Vi har altid være bekymret for børns brug af medier, og der har altid været hjerneforskere, som har sagt, at børn tager varigt skade af det. vi kan ikke sige, at der er en entydig sammenhæng,« siger Stine Liv Johansen.

Der er over 90 pct. af de danske børnefamilier, som har en tablet, forklarer hun. Og samtidig er der sket indtog af de digitale skærme i daginstitutioner og skoler. Men før vi begynder at frygte en nation af børn, der som zombier higer efter de oplyste skærme, er der brug for at nuancere debatten, mener Stine Liv Johansen.

»Hvis man fokuserer på børns leg og læring, er der ikke noget, der tyder på, at de udvikler usunde kompetencer. Vi bliver nødt til at indse, at vi ikke kan nøjes med at se på, at rigtig mange børn bruger en iPad. Vi bliver nødt til at se, hvad de bruger den til,« siger hun og fortsætter:

»Det er ikke kun et redskab til at spille computerspil, men også et kommunikationsmiddel, en e-bogslæser, et kamera, tv og alle mulige andre ting. Der bliver tit malet et skræmmebillede, men en stor del af den brug, der finder sted, erstatter tv-skærmen samtidig med, at det skaber en helt anderledes kreativ brug af medier,« siger Stine Liv Johansen.

Flere steder er børnenes swiping alligevel gået for vidt. I England oplever man, at børn ned til fireårsalderen er så afhængige af smartphones og iPads, at det kræver psykologisk behandling. En artikel fra The Telegraph beskriver, hvordan et forældrepar sendte deres 4-årig datter til adfærdsterapi, fordi hun blev mere og mere utrøstelig og bedrøvet, når iPaden blev taget fra hende. Hun brugte iPaden op til fire timer dagligt.

Ifølge Stine Liv Johansen er dog ikke grund til at frygte, at børn udvikler en skadelig afhængighed af deres tablet.

»Hvis man tager en iPad fra tre-årige børn, og de så går i flitsbue på gulvet, er det ikke det samme, som at de er blevet afhængige af den. Det er de altså ikke. Sådan vil børn opføre sig med alt mulig andre ting, som de er glade for at lege med, og som så blev taget fra dem,« siger Stine Liv Johansen.

Børn kan dog godt risikere at udvikle mangel på sociale kompetencer ved overdreven brug af tablets, men intet peger på, at skærmene er større skurke end andre beskæftigelser.

»Selvfølgelig kan man risikere, at børn mister sociale kompetencer ved at bruge iPads, men det kan de også, hvis de konstant er begravet i en bog. Hvis man har et barn, der læser bøger hele tiden, bliver vi ikke så bekymrede. Så ser vi barnet som lille læsehest,« siger Stine Liv Johansen og opfordrer forældre til at opstille regler for brugen af iPad:

»Det synes jeg da, at man skal. Fuldstændig lige som man opstiller regler op for sit barns mad, sengetider og alt mulig andet. Det er i hvert fald naivt at tro, at man kan forbyde det. I bund og grund handler det om, at man skal finde nogle rammer, som passer til ens familie.«