Facebook-mobilen runder skarpt hjørne

Den app, der gør din Android-mobil til en Facebook-mobil, er nu blevet hentet en halv mio. gange. Men appen høster bundkarakter hos brugererne.

Foto: Josh Edelson.
Læs mere
Fold sammen

Siden den 12. april har først amerikanske Android-brugere og siden resten af verdens brugere kunnet hente den app, der konverterer deres mobiler om til at være Facebook-mobiler - og nu har appen rundet et skarpt hjørne. Henover weekenden ramte appen nemlig en halv mio. downloads i Googles Play-store. Tallet er markant lavere end den officielle Facebook-app, der er blevet hentet op mod en halv mia. gange - men det skal ses i forhold til, at kun en lille håndfuld af de allerdyreste Android-smartphones kan bruge appen.

Softwaren, der officielt hedder Facebook Home, har fået drøje hug af brugerne - først hos de amerianske og siden hen også de danske. Langt den største andel bedømmelser af softwaren i Googles Playstore er kun een stjerne, og gennemsnitskarakteren er i frit fald. I sidste uge fik Facebook Home i gennemsnit 2,3 stjerner - nu har den blot 2,2 stjerner ud af fem i gemmensnit. Og tendensen fortsætter: Ud af 11.144 anmeldelser, er 5739 enstjernede.

Udover softwaren, markedsfører HTC ligeledes en særlig mobil, kaldet HTC First, der leveres med Facebook Home fra fabrikken. Der foreligger ikke umiddelbart salgstal for denne mobil.

Flere reklamer

Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, forklarede under præsentationen, at Facebook har i sinde at opdatere appen en gang om måneden, og konstant tilføre nye funktioner - hvilket tilsyneladende er ganske påkrævet, for det er blandt andet manglen på funktioner, mange af de kritiske anmeldelser går på.

Sofwaren lægger sig som et lag ovenpå det Android-system, som mobilerne kører fra fabrikken - og kan slettes, hvis man ikke bryder sig om det. Men mens Facebook Home har fået ros for lækkert design, har kritikere advaret om, at Facebook Home kan sætte Facebook i stand til at høste endnu mere data om brugerne end nogensinde før. Dette har Facebook dog benægtet - i hvert fald i den nuværende version af softwaren.

Mark Zuckerberg har forklaret, at der med tiden vil komme Facebookreklamer på brugernes startskærme, hvilket kan konvertere Facebook-mobilerne til at være en solid indtægtskilde for selskabet.

Forleden viste en rapport fra analysehuset Piper Jaffray, at de amerikanske unge i stigende grad vender ryggen til Facebook og finder andre græsgange. Det pudsige i denne undersøgelse var dog især, at det eneste sociale medie, der noterede sig vækst i de unges anseelse foråret 2013 sammenlignet med samme periode året før, var Pinterest. Sammenligner man efteråret 2012 med foråret 2013, er der ligeledes heftig afmatning i interessen for Facebook, men dog vækst i Twitter og Google .-