Digitalt musiksalg går frem

Danskerne køber flere abonnementer på musikstreamingtjenester, mens både downloadsalget og de fysiske CDer og vinylplader går voldsomt tilbage.

Musik via net- eller mobilforbindelsen er populær, og danskerne køber mange abonnementer for at få musikken med sig. Arkivfoto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskerne har taget de mange musiktjenester på nettet til sig i en sådan grad, at 82 procent af musikselskabernes samlede omsætning nu kommer fra den digitale verden.

63 procent af alt musiksalg i Danmark er nu streaming, altså lytning over mobil- eller internettet, mens 19 procent kommer fra musik, som købes og downloades fra nettet. Salget af CDer og vinylplader udgør nu blot 18 procent, viser friske tal fra musikselskabernes brancheorganisation IFPI.

Ændringen er markant. I 2012 udgjorde streaming blot 24 procent af salget.

»Det siger alt om, hvor afgørende omstillingsparathed og fokus på forbrugernes behov er i en branche som vor,« siger Jakob Plesner Mathiasen, direktør for IFPI, i en kommentar.

Færre downloader og køber plader

Faktisk stiger musiksalget. I januar-juni lå det to procent højere end for et år siden. Det skyldes igen en voldsom vækst i brugen af streamingtjenester som f.eks. svenske Spotify. Her er købene gået 44 procent frem i forhold til sidste år, mens downloadsalget i samme periode er faldet med 33 procent, og salget af fysiske varer i butikkerne er gået 31 procent tilbage.

I alt blev der i 1. kvartal 2014 solgt musik i Danmark for 185.359.108 kroner mod 181.505.734 kroner sidste år. Streamingsalget er nu på 117.023.430 kroner mod 81.007.118 kroner for et år siden. Downloadsalget er faldet fra 52.188.537 kroner til nu 34.861.707 kroner, mens salget af CDer og vinylplader m.m. er gået tilbage fra 48.310.079 kroner til nu 33.473.971 kroner, viser IFPIs tal.