Apps suger mere af onlineforbruget

Den tid, der bliver brugt på at være online, går i stigende grad til apps på mobile enheder.

Online-tid går i stigende grad til de små apps på mobile enheder som smartphones og tablets. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rolf Vennenbernd

De små apps på mobilen suger mere og mere af den tid, de digitale forbrugere spenderer dagligt.

For nyligt lød det fra analysefirmaet Flurry, at den gennemsnitlige daglige brug af apps på Apples iPhone var steget 115 procent i 2013. Det er da i dag halvdelen af de timer, der bliver brugt digitalt, som går til apps på mobile enheder, lyder det nu i en opgørelse fra et andet analysefirma comScore, der har opgjort udviklingen af det digitale forbrug blandt amerikanere i maj i forhold til samme periode for et år siden.

Samlet er det 60 procent af deres online tid, som går til smartphones og tablets - mod 50 procent for et år siden. Blandt de kategorier af apps, der især har rykket sig, er digital radio, foto, kort og beskedtjenester, skriver comScore.

I de kategorier henviser analysefirmaet til en vækst i apps fra den digital radio og musiktjeneste Pandora (som ikke er tilgængelig i Danmark), fotodelingstjenesterne Instagram og Flickr, korttjenester som Google Maps, Apple Maps og andre samt beskedtjenester som Facebooks app Messenger, WhatsApp, Viber og andre.

Det har især været sociale internettjenester, der de seneste år har markeret sig med at flytte aktiviteten til mobile enheder, men de ligger altså ikke i top på comScores liste, men analysefirmaet henviser til, at det stadig er de tjenester, der er blandt de mest engagerende.

Kategorien med sociale tjenester er overordnet den, der står for 20 procent af den digitale tid, der bliver forbrugt - og de genererer mere end 70 procent af aktiviteten på mobilen enheder, meddeler comScore. 

Tidligere på måneden var det analysefirmaet Flurry, der kom med en opgørelse af app-industrien, hvori det fremgik, at det gennemsnitlige daglige forbrug af apps er steget 115 procent i 2013.

I den periode var det ifølge Flurry dog især apps udviklet til at måle helbred og fitness, der havde haft fart på. Isoleret set var den gennemsnitlige brug af apps i den kategori steget 62 procent over et halvt år, mens den generelle brug af apps var steget 33 procent, lød det fra Flurry.

IT-analysevirksomheden Gartner har tidligere vurderet, at der i 2017 bliver downloadet 268 milliarder apps – mod 100 milliarder sidste år.