Det twittede folk om i 2010

Selv om de færreste danskere bruger Twitter, hitter tjenesten stort i USA - og nu går Twitter Google i bedene og laver en trend-hitliste.

Foto: NICHOLAS KAMM

Olieudslip, fodbold og sågar Harry Potter. Listen over ting, som Twitter-folket taler om, er både ganske kulørt og ganske meget anderledes end det, som folk søger efter hos søgemaskinen Google.

Det viser hitlisten over Twitter-emner, som det sociale netværk selv netop har offentliggjort. Det sker efter at Google i sidste uge offentligjorde deres såkaldte 2010 Zeitgeist - altså hitlisten over hvad danskere og andre folkefærd søger efter på nettet.


Twitter har offentliggjort listerne over hvad folk talte om i 2010 inden for en lang række kategorier - og her kan vi blandt andet nævne, at iPad, olieudslippet i golfen, filmen Inception og endelig MTV Music Awards som noget, der havde Twitter-miljøets interesse.

Googles tilsvarende hitlister brød søgeresultaterne ned på nationale søgninger, således at man specifikt kunne se, hvad danskerne søgte på, herunder Facebook, chokoladekage og Olsen Banden.

Det gør Twitter dog ikke, så her er der tale om, hvad folk internationalt interesserede sig for.


Mens stort set alle mennesker bruger søgemaskinen Google, er det fortsat en lille, sluttet kreds, der bruger Twitter. Derfor er Googles søgninger givetvis et bedre billede af tidsånden en Twitter er.

Sidste år viste en undersøgelse af Twitters brugertal nemlig, at langt størstedelen af brugerne på Twitter er inaktive, og for en stor dels vedkommende kun har brugt tjenesten een gang, hvorefter de gik i stå.