Rekordvarm april sendte danskerne til frysedisken

Under den varme aprilsol nød mange danskerne en is. Det kan mærkes hos de store is-producenter. Både Premier Is og Frisko Is melder om øget salg.

Foto: Camilla Rønde
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

April bød på flere varme dage med fuld sol og temperaturer på over 20 grader. Ved månedens udgang stod det klart, at april var den fjerde varmeste af sin slags i 140 år, og solens skarpe stråler fik en stor mængde danskere til at besøge landets iskiosker for at få sig en kold nydelse i varmen. Hos Premier Is melder man i hvert fald i en pressemeddelelse om et ekstra salg på 20 procent i april.

»April var rigtig god, det blev et fantastisk vejr, og den sene påske betød også, at der var flere dage at nyde det gode vejr og en is i. Hos os er det særligt flødeisene, der har solgt godt,« siger administrerende direktør Mogens Jønck fra Premier Is i en pressemeddelelse.

Og at de dejlig varme forårsdage har bragt danskerne til frysedisken, kan man også genkende hos Frisko Is Danmark, fortæller Henrik Nyboe, der er Head of Marketing hos isproducenten.

»Vores kunder har også kunnet mærke, at solen har skinnet, og folk har været ude i det gode vejr. Vores salg er vokset med mellem 20 og 25 procent,« siger han.

Han peger samtidig på, at det øgede salg også handler om, at Frisko har kørt nogle kampagner, der har haft det mål at få danskerne i gang med isspiseriet igen efter vinterens mørke og kulde.

»Vi har blandt andet haft national aktivitet med vores Frisko Sommertid. Det er en årlig tilbagevendende begivenhed, hvor vi i år har delt 100.000 gratis is ud for at markere overgangen til sommertid. Vi søger jo at inspirere forbrugerne til efter en vinter - selvom den var mild i år - at få lyst til at spise en is igen,« siger Henrik Nyboe.

Han fortæller, at de forskellige kampagner er blevet set mere end 16 millioner gange og delt 238.000 gange på de sociale medier, og at det også er medvirkende til det store issalg.