Ni ud af ti patienter tilfredse med sygehusvæsnet

En ny national undersøgelse viser, at størstedelen af danske sygehuspatienter er godt tilfredse med deres indlæggelse. Det glæder formanden for Danske Regioner, Bent Hansen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Langt størstedelen af patienterne på de danske sygehuse er godt tilfredse med deres behandlingsforløb i sundhedsvæsnet.

I en ny landsdækkende undersøgelse af patienternes tilfredshed, LUP, svarer 92 procent af de indlagte og 96 procent af de ambulante patienter, at de har haft en god oplevelse af deres forløb. Begge tal er uændrede i forhold til målingen i 2012.Undersøgelsen viser blandt andet, at sygehusene er blevet bedre til at kommunikere med patienterne og informere mundtligt samt til at organisere de ambulante besøg, så patienterne oplever mindre unødig ventetid.

Derudover har sygehusene haft held til at holde fokus på arbejdet med patienternes oplevelse af kvalitet som en kerneværdi.

Formanden for Danske Regioner, Bent Hansen (S), glæder sig over undersøgelsen.

»Hvis vi skal vi væk fra at operere og behandle på samlebånd, så er patienternes egen oplevelse på sygehuset en afgørende faktor. Derfor glæder det mig, at undersøgelsen falder så godt ud. Stor ros til personalet for at levere varen,« siger Bent Hansen i en skriftlig kommentar.

Undersøgelsen viser dog også, at der fortsat er ting, der kan forbedres.

Blandt andet mener patienterne, at personalet på sygehusene kan blive bedre til at håndtere situationer, hvor der er blevet begået fejl, ligesom personalet kan blive bedre til at informere patienterne om livsstilens betydning for helbredet.

»Nu skal vi så tage fat de steder, hvor tilfredsheden blandt patienterne er mindre, og aktivt gøre noget ved det. Og så skal sygehusledelser og regioner sørge for at dele de gode erfaringer. På den måde får vi endnu mere tilfredse patienter, og på et tidspunkt kan vi så med rette tale om et egentligt Patienternes Sundhedsvæsen,« siger Bent Hansen.