Kristen jul og jødisk chanuka falder på samme dag i år

Julen og den jødiske chanuka falder på samme dag i år. De to helligdage har samme glade indhold, men adskiller sig ellers i indhold.

Chanuka er en almindeligt indslag i amerikansk kulturliv, fordi der er mange jøder i USA. I år er familien Obama med til at tænde chanuka-stagen i Det hvide Hus.    Fold sammen
Læs mere
Foto: ZACH GIBSON

Den kristne juleaften og den jødiske chanukas første aften falder på samme dag i år. Også jøderne har gaveuddeling til chanuka og dermed minder de to højtider om hinanden i denne mørke tid, hvor de kristne hjem er oplyst af stearinlys og lys på juletræet og jødiske hjem er oplyst af chanukastagens lys.

Men historisk er de to fester vidt forskellige. Hvor den kristne jul mindes Jesus og hans fødsel, så er chanuka en historisk mindeaften, der erindrer jøder om begivenheder Templet i Jerusalem under den såkaldte maccabæer-opstand i Palæstina. Chanuka bliver fejret i otte dage og helligdagene er placeret efter den jødiske kalender, så den efter den kristne kalender kan falde fra slutningen af november til slutningen af december.

Centralt i festen er tændingen af lysene på den ottearmede chanukastage, der også kaldes en menorah. Der er en tradition, at man giver gaver til chanuka og som familietradition spiller man et spil med en terning (dreidel), hvilket er en østeuropæisk tradition. Tv-seer til amerikanske serier har sandsynligvis set denne terning i funktion med hebraiske bogstaver på dets kantede sider.

Vi ved en del om maccabæer-oprøret, for det er fortalt i såkaldte apokryfe skrifter, der ikke er medtaget i den jødiske bibel. Fra disse skrifter og fra den jødiske historieskriver Josephus ved vi, at Palæstina flere århundreder før Jesus havde en ikke-jødisk hersker ved navn Antiochos IV (215 f. Kristus - 164 f. Kristus ). Det jødiske oprør var rettet mod denne konge, der havde angrebet Templet i Jerusalem, men ifølge moderne historikere var der også tale om interne jødiske opgør, der førte til revolten mellem religiøse fraktioner. I sidste ende - uanset årsager i begyndelsen - blev oprøret snart en national rejsning mod fremmede.

Det lykkedes de jødiske oprørere at drive kong Antiochos` styrker fra Templet og de jødiske oprørere opdagede da, at den hellige olielampe i Templet var blevet skændet. Kun en enkelt oliebeholder var tilbage, men den brændte til gengæld i otte dage i Templet. Dette mirakel er hovedfortællingen i chanukafesten. Oprøret blev anført af Judah og i de efterfølgende år blev der kæmpet mellem jøder og ikke-jødiske styrker. Judah selv døde i 160 f. Kristus, men hans efterkommere herskede i dele af Palæstina indtil 63 år f. Kristus, da romerne intervenerede og gjorde de jødiske områder til en klientstat under Rom.