K og LA: Hash-snak og trafikforhold hæmmer erhvervslivet i København

Hvis København skal være en kommune for erhvervsdrivende, må politikerne fjerne deres fokus fra legalisering af hash og gøre det lettere at komme frem i bil, mener LA og K.

Blandt andet de trafikale forhold, her på Store Kongensgade, skal i fokus, hvis virksomhederne skal blive i København. Det mener både de Konservatives Rasmus Jarlov og Liberal Alliances Lars Berg Dueholm. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

København bliver ingenlunde et kreativt bistade af iværksættere og etablerede erhvervsdrivende, så længe de røde partier har magten, mener LA og K.

For mens der tales om socialpolitik, legalisering af hash og integration, forsvinder debatten om, hvordan København kan få vendt den kommunale supertanker i en mere erhvervsvenlig retning, siger Rasmus Jarlov medlem af Borgerrepræsentationen for de Konservative.

»Det er blevet en sovepude, at vi har et overskud. Med overskuddet burde vi fjerne regelbyrden og den træge sagsbehandling fra virksomhederne, så det bliver attraktivt at drive virksomhed i byen,« siger han.

DI: Seneste budgetforlig ændrer intet

Da politikerne på rådhuset tilbage i september blev enige om kommunens budget, var overskriften at gøre København til en bedre by at bo i. Men det er ikke nok, mener Rasmus Jarlov.

»Det er netop erhvervslivet, der er med til at finansiere gildet,« siger han og peger på, at udvikling af erhvervslivet også kræver gode trafikale vilkår. Der skal være plads til biler, selv om København skal være cykelvenlig, mener Jarlov.

København indtager en 33. plads i Berlingske Vækstanalyse. Selv om kommunen med overborgmester Frank Jensen i spidsen har forsøgt at lave en række ændringer i erhvervspolitikken, er konklusionen efter det seneste budgetforlig stadig den samme, vurderer Dansk Industri (DI).

»Hvis København har ambitioner om at forbedre forholdene for erhvervslivet, er det nødvendigt, at der bliver sat handling bag ordene. Men budgetaftalen indeholder ingen tiltag, som for alvor kan være med til at forbedre erhvervsklimaet i København,« sagde formand for DI Hovedstaden Søren Larsen i forbindelse med lanceringen af budgetaftalen for 2014.

Tidligere på året fremlagde Dansk Industri en rangliste over de mest erhvervsvenlige kommuner i Danmark. Og over de senere år er København faldet 16 pladser tilbage til en 81. plads ud af 96 kommuner.

Overborgmester ærgerlig over placering

Virksomhederne giver ifølge DI blandt andet udtryk for, at de savner bedre information og dialog med både politikere og embedsmænd. En hurtigere og mere effektiv sagsbehandling og lavere erhvervsskatter, mens lavere kommunale afgifter og gebyrer også bliver efterspurgt.

Udfordringerne er udtryk for, at politikerne ser en anden virkelighed i Borgerrepræsentationen, mener Liberal Alliances spidskandidat til valget Lars Berg Dueholm.»Hr. Jensen med ti ansatte i sin virksomhed er interesseret i lavere skatter og færre afgifter, men de problemer ser de røde partier slet ikke. Det er et fundamentalt problem,« siger han og peger også på, at virksomheder flytter ud af byen, fordi det er for svært at komme frem i bil.

Overborgmester Frank Jensen (S) forstår godt, hvis de københavnske erhvervsledere er utålmodige. Det er han også selv.

»Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at København i år gik tilbage på DIs liste efter to år med fremgang,« siger han og peger på, at på objektive parametre, som skat, konkurrenceudsættelse og antal nye virksomheder, så kommer København ud som nr. 21.

Overborgmesteren er også uenig i, at der ikke er blevet gjort noget. Han henviser til, at der er blevet fjernet og lettet afgifter på udeservering, vareudstillinger, stadepladser og byggesagsbehandling.

»Jeg vil også fremadrettet have fokus på at hjælpe byens virksomheder med at vokse og skabe nye arbejdspladser. Vi kan og skal blive endnu bedre, og erhvervslivet skal opleve, at de er velkomne i København,« slår Frank Jensen fast.