Flertal for at lukke Gedserbanen

Ét tog i døgnet. Næsten ingen passagerer. En regning på 112 mio kr. Det er ikke svært for politikerne at standse for togdriften mellem Gedser og Nykøbing F og dermed lukke Korsbæk Station.

Foto: Colourbox

Hvis der kun er en eneste drift, der er sværere at styre end jernbanedriften, står det i visse tilfælde sølle til. I hvert fald på Falster, hvor der ikke er meget ved togstrækningen til Danmarks sydligste by.

Der går ét tog i døgnet på jernbanestrækningen mellem Gedser og Nykøbing Falster. Toget er halvtomt i forhold til busserne, som kører samme tur 24 gange i døgnet. Og strejkningen står i øvrigt foran en renovering til 112 millioner kroner.

Alt i alt er der altså ikke særligt gode rationelle argumenter for at opretholde jernbanedriften, og nu siger politikerne da også stop.

Uvandt modstand mod tog
- Vi vil forslå ministeren, at vi indstiller trafikken fra første januar 2009, siger Venstres trafikordfører Kristian Pil-Lorentzen til DR.

Og Venstres forslag bakkes op af et flertal i Folketinget. Blandt andet hos Socialdemokratiet.

- Det jo meget sjældent, at man hører, at en socialdemokrat vil lukke en jernbane - altså lukke den kollektive trafik, men lige her der er det altså fornuftigt, for der er næsten ingen passagerer. Vi kræver bare, at pengene går til anden kollektiv trafik, siger Magnus Heunicke fra Socialdemokraterne til DR.

Korsbæk Station
Banestrækningen var vigtig dengang, da vejen fra Sjælland til Europa gik via færgerne fra Gedser. Men siden færgerne begyndte at sejle fra Rødbyhavn i 1963, gik det ned af bakke, og da det sidste tog til Berlin via Gedser rullede fra stationen i 1995, blev banen en blindtarm på jernbanenettet.

Siden da har stationen i Gedser været blandt de mindst benyttede i Danmark, og den har nok været mest kendt blandt danskerne som noget stationen i en helt anden by: Korsbæk i tv-serien Matador, hvor ”Røde” arbejdede mens familierne Skjern og Varnæs rejste ud i verden og kom hjem.