Queens er kongen af kultur

Kvarteret er ultra-hipt med kunstmuseer, gallerier og legal graffiti, og så har Queens den bedste udsigt til skyskraberne.

Rejseliv imported photo
Gantry Plaza State Park i Long Island City har den bedste udsigt til Manhattans skyline. Fold sammen
Læs mere

Solens stråler leger med toppen af skryskraberne, en helikopter kommer som ud af det blå og krænger indover vinterhimlen, måger letter fra fortøjrings-pælene og flyver dekorativt ind i synsfeltet.

Læs også: Her skal du shoppe i New York

Det er et Kodak moment. Og helt stille. Det mest populære sted at se Manhattan på afstand er for mange at tage Staten Island Ferry fra Whitehall, så man har sydspidsen af New York med Frihedsgudinden i forgrunden. Indtil man har prøvet det her – at se verdens mest berømte skyline i panorama fra Gantry Plaza State Park.

Det er ikke en park i grøn forstand, selv om der er sivgræs og løvfældende træer, men det er et rekreativt område i amerikansk forstand. Den tidligere industrihavn blev i 1998 konverteret til offentligt rum med en promenade og fire moler ud i vandet, permanent udstyret med skulpturelle liggestole og picnic-borde, og står som en pendant til Chelsea’s Highline Park, inden den overhovedet var en tanke.

Parken har fået navn efter de gamle »gantries«, bro-kraner, som er bevaret og bemalet med by-navnet Long Island City, så de står i historisk kontrast til de nye højhuse på denne side af East River. Og udover stigende popularitet hos lokale brugere har parken længe haft bevågenhed i mediebranchen som location til flere spillefilm, bl.a. »Spiderman 2«, »München« og »Tolken«.

Queens er blevet mere og mere cool, og ikke mindst det neighbourhood, som ligger nærmest det »rigtige« New York, Long Island City, i daglige tale L.I.C.

Flere og flere besøgende
Det gamle indvandrer- og arbejderområde har fået et kvarter-løft og et kulturelt image, som tiltrækker flere og flere besøgende og permanente beboere.

Hvad man ikke kan se med det blotte øje, er den kæmpeindustri af  populær-kultur, som strømmer ud herfra.
I den nedlagte kagefabrik Silvercup ligger et mini-Hollywood, hvor alle indendørsoptagelser til serier som »Sex & The City«,«Gossip Girl«, »Ugly Betty« og »Sopranos« bliver til, men det er modsat studierne i Los Angeles et lukket land for turister. Her er det ikke muligt at komme på besøg, og det er sjældent, at stjernerne vover sig udenfor, hverken privat eller on location.
I det hele taget er der ikke meget glamour på disse kanter, heller ikke selv om  man besøger caféen Communitea på 47-02 Vernon Boulevard. Stedet lægger lokaler til Danny’s Coffee Shop i »Gossip Girl«, og den skal forestille at ligge i Williamsburg i TV-serien. Det gør den så meget mere cool i virkeligheden, fordi den stadig bare tiltrækker helt almindelige mennesker med appetit på økologiske småretter, løsbladet te og god kaffe, og god tid til at net-surfe ved café-bordene.

Vernon Boulevard løber parallelt med East River fra 51. Avenue i syd ved subway stationen og helt op til nabolaget Astoria i nord, men den er mest interessant til og med 45. Road. Så kommer der et langt stykke med industri og endeløse yellow cab-garager – glem alt om at få en taxa ved 16-tiden, der har de alle sammen travlt med at komme hjem og skifte chauffør.

Men den gode ende af Vernon Boulevard ligner hovedstrøget i en provinsby med tæt-lav bebyggelse og små sidegader med rækkehuse, den samme type miljø, der i starten gjorde Brooklyns forskellige bydele populære.

Der er ikke meget shopping at komme efter, lidt genbrug og gavebutikker, men det er her, de mest eftertragtede barer og restauranter ligger, bl.a. El-Ay-Si i nr. 47-38, som serverer den poplære amerikanske comfort food, Tournesol i nr. 50-12  har fransk bistro-køkken, og hos Madera i nr. 47-29 står den på cubanske specialiteter.

Jackson Avenue har samme udspring som Vernon Boulevard, men skærer sig skråt østpå ind i Hunters Point-kvarteret som en knapt så charmerende og meget travl færdselsåre. Det er ingen vej udenom, kun dén fører op til det udstillingssted, som har været med til at give L.I.C. og Queens det blå kultur-stempel.

Det er MoMa PS1,  vi er på vej til. Med ambitionen om at fremme kunst i forladte og uudnyttede bygninger i udkants-New York åbnede en privat fond  i 1976 det nye sted i en nedlagt folkeskole, Public School no. 1 (som har givet tilnavnet PS1). Da det skal fungere som levende galleri snarere end at opbygge en permanent  kunstsamling, er der op til 50 nye udstillinger om året.
Dem, som måske i smug plejede at male tags på deres gamle skole, har siden 1994 kunnet gøre det helt legalt i hvad der regnes for verdens førende graffiti-mekka på 45. Road ved Court Square lige overfor PS1.

Spraydåse-kunstnere af alle nationaliteter har dekoreret 5Pointz: Institute Of Higher Burnin’, som den 19.000 kvm. store bygning kaldes, både ud- og indvendigt, og modtaget stor anerkendelse i ansete medier for deres bidrag til den moderne kunst.
Men man skal skynde sig at opleve det, for ejeren, en lokal entreprenør, har varslet ønske om snart at udnytte grunden til noget andet og mere profitabelt. Indtil da kan man booke sig ind på små guidede ture i det farverige univers – og måske rende ind i en kendt musiker. Det kreative miljø tiltrækker nemlig mange rappere, r&b kunstnere og breakdansere udover aerosol-artisterne.

Er øjnene mætte før maven, er der go’ gammeldags diner-mad i Court Square Diner på 45-30 23rd Street og retro homecooking i Sage General Store på 24-20 Jackson Avenue.

Den ældste nonprofit kunst-institution i New York er SculptureCenter fra 1928, men først for ti år siden flyttede den fra Upper East Side til Queens, hvor den nu holder til i en nedlagt sporvogns-remise på Purves Street, fem gader fra PS1. Centret er dedikeret til eksperimenterende udvikling af skulptur og danske Jeppe Hein har været en af de udstillende kunstnere gennem tiden.

Skulpturer, jo større jo bedre, er også i højsædet i Socrates Scupture Park i den nordlige ende af Vernon Boulevard, hvor de grønne arealer ud til vandet og Roosevelt Island er perfekt baggrund for moderne fortolkninger i sten og metal.

På den anden side af gaden er der også skulpturer i sten, men lidt mere stringent præsenteret i den japanske arkitekt Isamu Noguchi’s museum og gårdhave. Han åbnede det tre år før sin død i 1988 i en nedlagt fabrik, og udover hans egne velkendte værker som Akari-lamper og møbler med organiske former er der en kæmpe skulptur-samling ude som inde.

Længe inden museet åbnede var Noguchi en af pioneerne bag transformationen af L.I.C. som et alternativ kulturcenter til Manhattan, og det må siges at være lykkedes.

Vil man se, hvad man kan få, hvis man opdager kunstnerne i tide, er der Fisher Landau Center For Art på 38-27 30th Street, hvor en nedlagt faldskærmsfabrik huser 1.500 moderne kunstværker fra de sidste 50 år, heriblandt Andy Warhol, Robert Rauschenberg, Jasper Johns og Cy Twombley.

De er samlet af Emily Fisher Landau, enke efter en succesrig byggematador, som hellere ville samle på kunst end have diamanter, og som siden 1991 har ladet offentligheden kigge med i Queens. Det er da cool!

Læs også: 10 skylines du aldrig glemmer