Ørken-eventyr om natten

Man har ikke været i Egypten uden at have set ørkenen og pyramiderne, så vores familie lagde hotellet bag sig og drog ud på eventyr.

Mira på kamelridetur i den egyptiske ørken. Rideturen er en del af udflugten »Desert Night«, der var en spændende oplevelse for både mor Ninne og de to børn. Fold sammen
Foto: Ninne Hofmann

Den lille pige får kamelen til at lægge sig ned, og jeg sætter mig i sadlen. Dyret rejser sine tynde ben i ryk, og så går det ellers gyngende derudaf.

Læs også: På ørken-eventyr i Tunesien

Vi er taget med på udflugten »Desert Night«, hvor vi nu er på vej til en »beduinlejr«. Efter 20 minutter når vi frem til lejren, hvor vi sætter os i små grupper på de tykke puder og kludetæpperne, mens vi nyder sød, varm te.

Klipperne og de få akacietræer rammes af sollyset og får et gyldent skær, bålet tændes og vandpiber gøres klar til de, der har lyst til at prøve. Jeg tænker, at dette må være stedet til et forsøg, så jeg sætter røret for munden og suger ind. Tobakken kradser i min ikke-ryger hals, og den sødlige smag af æble breder sig i min mund.

Jeg puster røgen ud, mens mine børn sender mig blikke, som var jeg blevet narkoman. Efter et par hiv er det tid til at fotografere solnedgangen fra klipperne. Turisterne myldrer rundt på klipperne, hvor skilte advarer mod stenskred. Men det er der ingen, der tager notits af, og de egyptiske guider farer forgæves rundt for at få folk ned.

Koldt om aftenen
Med solens nedgang kommer kulden, og jeg ærgrer mig over at jeg ikke fik lange bukser med. Men så er det godt, at vi kan komme tæt på bålet, hvor beduinerne demonstrerer bagning af fladbrød, og frivillige får lov at kaste med dejen.

Det er blevet spisetid, og efter en klat håndsprit fra guiden er vi klar. Maden oplyses kun af skæret fra tre stearinlys, så det er svært at se, hvad vi putter i munden, men det smager fortræffeligt og er, ifølge Max, feriens bedste måltid. Vi får bl.a. ris, brød, kylling og kofta, som er lammefrikadeller.

I skæret fra guidens lygte går vi nu alle hen og lægger os på tæpper, så vi kan se den utrolig smukke stjernehimmel. En egypter fremviser med sin laserpen stjernebilleder og planeter, og børnene, der er meget astronomiinteresserede, er vældig begejstrede. Til slut er der musik og kædedans om bålet, inden bussen kører os tilbage til hotellet efter en meget mindeværdig aften.

Tur 2: Fascinerende Cairo
Bussen rasler i gennem mørket. Vi prøver at sove og er glade for, at vi tog en pille mod køresyge. Vi kørte fra hotellet kl. 2 om natten, og ruten er sat mod Cairo på det afrikanske kontinent. Sharm El Sheikh ligger på spidsen af Sinai-halvøen, der hører til Asien, og efter solopgang kører vi i gennem tunnelen under Suez kanalen.

Vi ankommer ved ottetiden og frastødes og fascineres af denne by med 22 mio. indbyggere på et område mindre end København. Der er folk og ikke mindst affald overalt. Vasketøjet hænger til skue fra lejlighederne, og trafikken er hektisk. En bonde sælger appelsiner fra sin æselkærre, en dame hejser en rød spand ned fra 4.sal, en mand rider på kamel i mellem bilerne, geder går rundt i trappeopgangene, og høns roder i dyngerne af affald.

Pludselig ser vi dem: Pyramiderne. Vi kører sammen med adskillige andre turistbusser frem til et udsigtspunkt, hvor guiden fortæller, at vi er meget heldige, da det ofte er så diset, at man ikke kan se pyramiderne. Vi ser dem alle tre helt klart i solen, og det er et imponerende og betagende syn.

Senere traver vi rundt om Keops, der er den største, efter at vi har været nede i dronningepyramiden, hvor der var trangt og varmt. Så går turen til sfinksen, hvor sælgerne er helt oppe på mærkerne. Max og Mira får hver et sæt med tre pyramider og sfinksen til 15 kr., og jeg prutter to træfigurer ned til en tredjedel af prisen, hvorefter jeg nu omringes af sælgere. »Hold nu op mor, de kan se, at du er en køber!« siger Mira, imens Max trækker i mig og meddeler, at vi skal være ved bussen om et minut. Jeg når dog lige at købe to bemalede gipsfigurer under flugten.

Mumier og shopping
Vi får frokost på en restaurant på Nilen og tager derefter til det egyptiske museum, hvor vi ser mange spændende genstande. Max er især interesseret i dyremumierne, hvor Mira og jeg synes bedst om Tutankhamons maske i ren guld og hans smukke sarkofag. Inden turen går hjem til Sharm El Sheikh holder vi ved shopingcenteret City Stars, der er i bedste Dubai-stil med 643 butikker.

Vi er tilbage på hotellet præcis 24 timer efter afgang. Selvom busturen er anstrengende og Mira bliver dårlig på vejen hjem, er det en tur man ikke må snyde sig selv for. For som Max siger:
»Man har da ikke været i Egypten, hvis man ikke har set pyramiderne.«