Blæret bilferie: Følg med ned i superbilernes dal

Området mellem Bologna og Modena huser mærker som Ferrari, Lamborghini, Pagani og Ducati. Oplev ikonernes hjemmebane og kør vejene, som testkørerne selv benytter, når de udvikler fremtidens ikoner.

biler
Valentino Balboni i sine velmagtsdage omkring 1990, hvor han var cheftestkører for Lamborghini – her fanget foran fire generationer af Lamborghini Countach. Fold sammen
Læs mere

Valentino Balboni er egentligt gået på pension.

Men han kører som en hormonforstyrret teenager på vej på date med en af den slags piger, der ikke er så sippede omkring hænder under trøjen. Jeg spørger ham, om han ikke er bekymret for ordensmagten, hvortil han bare smiler den italienske levemands overbærende smil og kvitterer med et dybfølt »nooo«.

Først et par år senere går det op for mig, at biler med Lamborghini-fabriksnummerplader stort set er hævet over alle dele af færdselslovgivningen i provinsbyen Sant'Agata Bolognese uden for Bologna, Lamborghinis hjemby. Lamborghini har nemlig ikke som Ferrari deres egen testbane, så siden grundlæggelsen i 1963 har vejene omkring fabrikken været testkørernes legeplads.

»Kun i Italien« tænker jeg, med alt hvad den erkendelse indeholder af forargelse, fascination og overbærenhed.

Kun i Italien ...

Superbilernes vugge

Kunne man sætte en passer med en 70 km radius i midten af Piazza Maggiore i Bologna og lave en 360 graders cirkel rundt om byen, så ville både Ferrari, Lamborghini, Maserati, Pagani og Ducati ligge inden for cirklen. Plus en lang række nu lukkede superbilproducenter. Det her stykke af Posletten er superbilland på italiensk.

Bologna er hovedbyen i Emilia-Romagna i Italien, og det er herfra turen igennem superbilernes dal starter. Fold sammen
Læs mere
Foto: wsf pan.

Hvorfor de alle sammen ligger klumpet sammen lige her, har der været flere forskellige forklaringer på. Nogle argumenterer for, at den rige landbrugssektor i området (tænk Prosciutto og Parmigiano Reggiano med mere) medførte en tidlig mekanisering af landbruget, og den mekanisering bragte en højtudviklet, mekanisk industri med sig. Kombinationen af rigdommen fra landbrugssektoren og den højtudviklede industri gjorde området særlig frugtbart for automobilindustrien, da den skulle tage sine første spæde skridt. Der var kort sagt gode ingeniører og rige playboys i rigelige mængder – en cocktail, der er forrygende at brygge sportsvogne bygget til fart på.

Klassiske Ferrarier samlet på torvet i Modena. Ferrari holder til lige syd for Modena i Maranello, Maseratis fabrik ligger i selve Modena, mens Pagani holder til i Castelfranco Emilia små syv km øst for Modena. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

En anden forklaring går på, at motorvejen mellem Bologna og Milano var blandt de første i verden. Den er flad og snorlige – og derfor perfekt at højhastighedsteste biler på og perfekt at placere sin superbilfabrik i nærheden af.

Ferrari hylder selv forklaringen om, at fordi Ferrari ligger i Modena, så har de tiltrukket de andre producenter. Den holder til dels vand, da både Pagani og Lamborghini er etableret efter Ferrari og har benyttet sig af de samme, lokale leverandører. Men Maserati blev grundlagt i 1914, hvor Enzo Ferrari blot var en bumset teenager. Så det er heller ikke hele forklaringen.

Parmasan og prosciutto på brød med olivenolie. Det er gastronomien og de udsøgte råvarer, der har gjort bønderne på Posletten velhavende. Velstanden og den ingeniørtekniske tradtition fra mekaniseringen af landbruget, har gjort området til det perfekte arnested for den fartfokuserede del af bilindustrien. Fold sammen
Læs mere
Foto: Daniel Reiter.

Svaret er formodentlig en kombination af ovenstående, og resultatet er, at på en forlænget weekend i Bologna kan du besøge hele den italienske superbilindustris baghave og køre på de veje, som ikoner som Lamborghini Miura, Maserati Quattroporte, Ferrari GTO og Pagani Zonda har kørt deres første udviklingskilometer på.

Ingeniørernes hjemmebane

Man kan leje en superbil i Bologna til turen. Har man råd, er enten en Lamborghini eller en Ferrari oplagte. Men mindre kan også gøre det.

Ducati er for motorcykelindustrien, hvad Ferrari er for bilindustrien, og fabrikken er født ud af samme tradtiion som de store bilproducenter. Den ligger i udkanten af Bologna, og både fabriksrundturen, museet og souvenirshoppen er nok til at holde dig beskæftiget en halv dags tid. Fold sammen
Læs mere
Foto: Alessandro Ruggeri.

Personligt vil jeg anbefale at bruge den første dag i Bologna til fods. Bologna er en universitetsby som Aarhus forstået på den måde, at en femtedel af indbyggerne er studerende. Det giver den en særlig ungdommelig vibe. Men det er samtidig takket være Bologna Universitets lange og stærke tradition for at uddanne ingeniører i verdensklasse, at superbilindustrien har kunnet blomstre her. Så gå en tur, snup en espresso og oplev den raffinerede gastronomi, som har skabt den rigdom, som superbilefterspørgslen er vokset ud af, og indånd luften og stemningen i den by, som de tekniske troldmænd er et produkt af. Benyt samtidig lejligheden til at besøge motorcykelproducenten Ducati i byens udkant. De har et forrygende museum, der både hylder motorcyklerne og byens stærke ingeniørtradition.

Tyren og hingsten

Om du bruger én, to eller tre dage på at køre Emilia-Romagne tyndt i jagten på dit superbilkick, det er ikke afgørende. Du kan med stram planlægning nå både Lamborghini og Ferrari på én dag. Snup tyren om formiddagen og hingsten om eftermiddagen, og så er du omkring essensen af den italienske superbilindustri. Men det er lidt som at tage på Michelin-restaurant og kun få en eller to retter. Man bør tage sig god tid og bruge en dag på Lamborghini og området omkring Sant'Agata Bolognese. Kør på vejene omkring fabrikken, hvor Valentino Balboni i årevis var fredet af ordensmagten, og giv dig god tid på museet på fabrikken. Det er forrygende.

Ferrari SF90 Stradale hybrid er nyeste skud på Ferrari-stammen. En superbil, der samtidig kan køre på ren el over kortere afstande. Den er den ultimative inkarnation af over 100 års sportsvognstradition i området mellem Modena og Bologna i det nordlige Italien. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Ferrari hører hjemme i Maranello lidt syd for Modena. Allerede når man nærmer sig byen, kan man høre bilerne piske rundt på Fiorano-testbanen. Efter besøget på Ferrari-museet bør du nyde en frokost på Ristorante Cavallino, byens uofficielle Ferrari-restaurant. Her er hjelme, motorer og alt muligt andet Ferrari-memorabilia, og sidst gang jeg var der, kom den daværende Ferrari Formel-1 kører Fernando Alonso ind og spiste frokost. Det kan noget.

Enzo Ferrari (anden fra højre) er om nogen synonym med den italienske superbil. Han blev født i Modena i 1898 og døde samme sted i 1988, og han har været afgørende for Modenas position som verdens superbilhovedstad. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Om eftermiddagen skal du trille sydpå op i Appenninerne ad SS12. Kør via Montebonello til Montefiorino og tilbage til Maranello. Det er en tur på ca. 100 km, og den tager to timer. Det er her, de historiske Ferrarier er udviklet og testet, når de ikke fik tæv på Fiorano. Vejene er snoede, udfordrende og uhyre tilfredsstillende at betvinge i en frisk vogn.

Historiens vingesus

Sidstedagen vil jeg anbefale at bruge i Modena. Her har Maserati hjemme og i centrum af byen, er der indrettet et stort museum i Enzo Ferraris barndomshjem. Det hylder Enzo Ferraris virke men sigter samtidigt bredere, og der er udstillet både Alfa Romeoer (hvor Enzo Ferrari startede sin karriere) og Maseratier.

Enzo Ferrari Museet i Modena åbnede i 2012 efter en omfattende ombygning. Det er bygget i forlængelse af Enzo Ferraris fødehjem, og er en hyldest til både Ferrari, men også til italiensk motorsport i bredere forstand. Det er et fantastisk sted og bør være på din Modena-to-do-liste. Fold sammen
Læs mere
Foto: Elisabetta Baracchi.

Om eftermiddagen ville jeg anbefale en fabriksrundtur hos Pagani, der er den mindste og nyeste af de store superbilproducenter. Mærket er grundlagt af Horacio Pagani i 1992, og producerer hypereksklusive, håndbyggede superbiler. Fabriksrundturene hos både Lamborghini og Ferrari er fascinerende, men fordi Pagani er mindre, men samtidig mere eksklusiv, så fanger fabrikken bedre essensen af den unikke og håndlavede italienske superbil. Pagani er i dag, hvad Ferrari og Lamborghini var for en generation siden. Så selv om Pagani er mindre kendt, så giver et fabriksbesøg et finere indblik i den kultur og tradition, som hele superbilindustrien er bygget på. Et museumsbesøg og en fabriksrundtur koster 50 euro, men er alle pengene værd.

En mand tager et foto af en Ferrari-prototype uden for Ferrari-fabrikken i Maranello. Du kommer ikke tættere på superbilproducenternes hemmelige værksted, end ved at bruge nogle dage i området mellem Bologna og Modena, hvor du med garanti møder fortiden, nutiden og (som her) fremtiden udi de ultimative italienske superbiler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Giuseppe Cacace/AFP.

Amerikanerne har døbt området mellem Bologna og Milano for »Supercar Valley«. Mod nord stiger Alperne mod himmelen, og mod syd afskærmes Posletten af Appenninerne. Begge bjergkæder leverer kilometervis af serpentinersving. I bunden af dalen løber motorvejen mellem de to byer. Lige meget hvilken forklaring man abonnerer på i jagten på at forstå, hvorfor så mange af verdens ypperste bilproducenter har klumpet sig sammen lige her, så er det hævet over enhver tvivl, at området leverer det perfekte geografiske miks. I hvert fald når målet er at lave biler, der kan køre hurtigt og æde sving med samme appetit som områdets gastronomi inspirerer til. Det gør superbilernes dal til den ultimative destination for bilentusiasten, der elsker hurtige biler og elsker at køre dem på de bedste veje. Bare husk på, at medmindre du kører med en fabriksnummerplade fra Lamborghini, så er du underlagt de lokale færdselsregler og italiensk politis håndhævelse af samme.