Forsikringsselskaber på vej mod rekordindtjening

Mens forbrugerne har måttet æde en række præmiestigninger, og erstatningsudbetalingerne er faldet, skummer forsikringsselskaberne fløden og nærmer sig rekordhøj indtjening.

Vejrligsskader kan koste forsikringsselskaberne dyrt, som her skybruddet i 2011. Foto: Bax Lindhardt Fold sammen
Læs mere

Det er lukrativt at drive forsikringsselskab i disse år. Forsikringspræmierne er steget over en lang periode, og holdt op mod faldende erstatningsudbetalinger til kunderne giver det bugnende overskud i forsikringsselskaberne.

Eksempelvis er udbetalingerne til erstatning over de seneste 12 måneder faldet 1,1 mia. kr. hos landets største forsikringsselskab, Tryg, mens bruttopræmieindtægterne blot er faldet omkring 130 mio. kr. Det har givet et overskud i årets første ni måneder på 1,8 mia. kr.

Andre forsikringsgiganter som Topdanmark og Alm. Brand har også fremlagt store overskud igennem flere år, og Søren Boe Mortensen, adm. direktør i Alm. Brand, erkender, at de seneste års milde vejr har gjort det særligt gavnligt for forsikringsbranchen.

»Det er klart, at samlet set er indtjeningsbilledet fornuftigt, og der skal man bare også huske, at hvis man ser på 2012 og 2013, så var 2012 jo dejligt uden vejrligsskader, og 2013 har været det i de første ni måneder, og det har været med til at give nogle rigtigt flotte resultater,« siger han og tilføjer, at man bliver nødt til at kigge over en længere periode, hvor der vil komme vejrligsskader:

»Vi ved jo, hvordan juli 2011 så ud (skybrud i København, red.), og nu har vi set 28. oktober (stormen, red.), hvad det koster, så vi må konstatere, at i denne sektor er det nødvendigt at vurdere resultaterne over en længere periode.«

Bag de store overskud ligger en længere periode med store prisstigninger til kunderne. Mens forbrugerpriserne er steget 30 pct. siden årtusindeskiftet, er priserne på forsikring steget med 56 pct., viser tal fra Danmarks Statistik.

Ifølge Forbrugerrådet lukrerer forsikringsselskaberne på, at kunderne ikke gider bruge tid på at finde billigere forsikringer.

»Når vi laver prissammenligninger på standardprodukter som en indboforsikring hos forsikringsselskaberne, kan der være forskel på flere tusinde kroner, og der må man sige, at hvis konkurrencen virkede, så ville priserne nok ligne hinanden lidt mere, sådan at der ville være tryk på priserne i de forskellige selskaber. Her ser det ud som om, forsikringsselskaberne nyder godt af, at forbrugerne ikke skifter så ofte,« siger Mads Mølgaard Braüner, jurist hos Forbrugerrådet.

Selv med udgifterne til oktoberstormen er forsikringsselskaberne på vej mod det rekordhøje indtjeningsniveau, som de havde inden krisen. På trods af stormen har Topdanmark endda opjusteret forventningerne til årets resultat.