S-borgmester: Ny betalingsring er løftebrud

Roskilde-borgmester kalder det en krigserklæring, hvis betalingsring skal ligge ved Københavns kommunegrænse.

Roskildes borgmester Joy Mogensen (S) har fået nok af regeringens plan om betalingsringen. Her sammen med statsminister Helle Thorning Schmidt (S) under valgkampen i september i år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Marie Hald
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis den omstridte betalingsring kommer til at ligge ved Københavns kommunegrænse, har regeringen direkte fremsat en krigserklæring mod resten af de sjællandske kommuner.

Det mener Roskilde Kommunes socialdemokratiske borgmester, Joy Mogensen, som harcelerer mod regeringen, der ifølge en artikel i lørdagens udgave af Politiken allerede har lagt sig fast på betalingsringens placering.

Det samme indtryk har også fæstet sig hos Roskilde-borgmesteren, efter hun mødtes med transportminister Henrik Dam Kristensen (S) tidligere i december.

- Jeg fik i høj grad det indtryk, at regeringen er på vej til at lægge den der.

- Det er altså en krigserklæring over for alle dem, der bor uden for Københavns Kommune. Det ville klæde regeringen, at være en regering for hele landet og ikke kun københavnerne, siger Joy Mogensen.

Da Socialdemokraterne og SF serverede ideen om en betalingsring under valgkampen, var planen ellers, at zonen skulle afgrænses langs Ring 2 i København. En grænse ved kommunen er derfor en udvidelse af betalingsringen.

Løftebrud, mener Joy Mogensen.

- Regeringen fremlagde en hel del ting, om at der også skulle være lavere priser, massive investeringer i den kollektive trafik, og så fremlagde de, hvor den skulle ligge. Og nu kan jeg konstatere, at det her er den tredje forudsætter, der skrider, siger hun.

Borgmesteren håber nu, at planerne om betalingsringen bliver sat på standby.

- Det bedste vil nok være, at vi stoppede den her meget forhastede proces og tog tiden til at tænke over, hvordan man gavner pendlerne og den generelle mobilitet i hovedstadsområdet, lyder det fra Joy Mogensen.

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Institut for Planlægning på Aalborg Universitet peger på, at en betalingsring altid være et problem for nogen.

- Hvis man lægger betalingsringen det ene sted, vil nogle blive generet, og hvis man lægger den et andet sted, så generer man nogle andre, siger Harry Lahrmann.

Betalingsringen ventes i funktion i 2014.

/ritzau/