Virksomheder trætte af AMU-bureaukrati

Uddannelsesbøvl. Virksomheder bruger alt for mange kræfter på et bureaukratisk AMU-system, når medarbejderne skal på kursus. Det mener flere lokale afdelinger af Dansk Industri.

Arbejdsmarkedsuddannelserne, AMU, er blevet for firkantet og bureaukratisk. Det mener flere lokalafdelinger af Dansk Industri, som Fagbladet 3F har talt med.

- Mange virksomheder har for travlt til at sende deres ansatte på kurser, men økonomien på AMU spiller også ind. Undervisningsministeriet skal se nærmere på takstsystemet og udbuddet af kurser, for virksomhederne har også behov for, at AMU bliver mere fleksibel ligesom før i tiden. Det er for firkantet og bureaukratisk nu, siger Per Dollerup Mikkelsen, der er formand for Dansk Industri i Vestsjælland, til Fagbladet 3F.

Som direktør i Scanglas A/S i Korsør oplever han, at virksomheden bruger alt for mange kræfter på at strikke AMU-forløb sammen, der passer til virksomhedens behov, for efterfølgende at konstatere, at selvom der afsættes stadig flere penge til efteruddannelse, så kan systemet ikke leverer den målrettede efteruddannelse, der er behov for.

Konsekvensen på Vestsjælland har blandt andet været, at EUC Sjælland i Næstved ikke har kunnet få tilstrækkelig økonomi i en række AMU-kurser og derfor har måttet fyre 20 ansatte.

Også på Sydsjælland er der frustration over det bureaukratiske AMU-system.

Næstformand i Dansk Industri Sydsjælland, Hans Steffen Steffensen, der er direktør på Jupiter Plast på Bogø, oplever, at virksomhedens ansatte er tvunget til at tage fra Sydsjælland til Ribe for at gennemgå obligatoriske kurser i styren og epoxy.

- Det betyder, at motivationen er begrænset hos de ansatte, der skal være væk i en uge. Det kræver også mere planlægning at få det hele til at hænge sammen. Det burde kunne lade sig gøre tættere på, siger Hans Steffen Steffensen til Fagbladet 3F.

vls