Lego vil indtage Kina med legetøj en by ad gangen

»Der er jo mange byer i Kina, der endnu ikke har en Lego-butik,« siger topchef om fortsat høj vækst i Kina.

Foto: Mads Claus Rasmussen. Arkivfoto. Lego.
Læs mere
Fold sammen

Mens topchefen i Lego varsler, at tiderne med markant vækst i salget er forbi, så er der et land i verden, hvor Lego fortsat har tocifrede vækstrater i salget af de farverige klodser. Og det er i Kina, oplyser Lego i sit regnskab for første halvår 2018.

Legos administrerende direktør, Niels B. Christiansen, forventer, at væksten vil fortsætte i samme tempo.

»I disse år udvider vi også vores distribution i Kina, så vi nu har 36 Lego-butikker i 13 byer i Kina. Med udgangen af året vil vi have 60 butikker, og væksten vil fortsætte ind i næste år.«

»Samtidig arbejder vi med digitale kanaler som Tencent og Alibaba. De to ting tilsammen gør, at vi kan fortsætte rejsen. Der er jo mange byer i Kina, der endnu ikke har en Lego-butik eller endnu ikke er veldækket af vores brand,« siger Niels B. Christiansen.

Lego har blandt andet planer om at åbne to flagskibsbutikker i Kina i den kommende tid - en i Shanghai i år og en i Beijing i begyndelsen af 2019.

Tencent er en af Kinas største internetvirksomheder. Her har Lego lanceret en videokanal i maj 2018, og den følges op med et spil i andet halvår 2018.

Alibaba er en gigantisk virksomhed, der har en række internettjenester og sidder på langt hovedparten af nethandlen i Kina.

Legos regnskab for første halvår 2018 er ifølge topchefen udtryk for, at Lego er på ret kurs efter 2017, hvor salget gik tilbage for første gang i 13 år.

Mens salget til forbrugerne voksede en procent, så betyder en lav dollarkurs, at både omsætning og resultat falder, når der omregnes til danske kroner.

Omsætningen i kroner er faldet med fem procent til 14,3 milliarder kroner i første halvår. Samtidig er nettoresultat dykket med ti procent til tre milliarder kroner sammenlignet med samme periode sidste år. Lego sætter ikke tal på omsætningen alene i Kina.

Ifølge Niels B. Christiansen hænger Legos momentum i Kina sammen med, at kinesiske forældre lægger meget stor vægt på læring gennem leg.

»Kinesiske forældre vil enormt gerne have, at når deres børn leger, så er der også et element af læring med. Der står Lego-brandet helt unikt med kreativitet, problemløsning og samarbejdsevner,« siger han.