Teatersæsonen: Se, hvad anmelderne selv skal se

Hvad ser Berlingskes anmeldere frem til i efterårssæsonen?

Johanne Louise Schmidt medvirker i »Højskolesangbogen«, som er en af de forestillinger Berlingskes teaterredaktør Jakob Steen Olsen ser frem til at se i efteråret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

TEATER

Jakob Steen Olsen

»Anything Goes«

Hvor: Det Ny Teater. Premiere: 22. september.

Jeg elsker den musical. Hvorfor egentlig? Handlingen er jo ingenting hæftet op med endnu mindre - en luftig farce fra en fjern fortid. Et stykke sukkervat i naftalin.

Men så er der altså lige det med musikken. Cole Porter skrev den ene vidunderlige melodi efter den anden til »Anything Goes«, sange, hvis raffinerede medlodiløb bare ikke kan være på anden måde, hvis man først begynder at nynne. Tilmed tilsat tekster med diskret vid. Musicalen har vi aldrig har set på en københavnsk scene før, men nu ligger den formodentlig smukt i forlængelse af Det Ny Teaters sans for også at skabe en visuel og stilsikker fest.

»Højskolesangbogen«

Hvor: Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Store Scene. Premiere: 18. november.

Ideen er jo oplagt. En anderledes teaterkoncert, som ikke tager afsæt i en enkeltstående, tilfældig musikers, gruppes eller komponists bagkatalog, men som i stedet er sat sammen af vers og melodier hentet fra alletiders store bestseller, »Højskolesangbogen«.

Hvad er det egentlig, vi synger om, når vi hylder landet, folket og historien? Hvad vil det i det hele taget sige, at være dansk? Minna Johannessen, som før har lavet begavet monterede teaterkoncerter, iscenesætter.

»Er der nogen?«

Hvor: Ensemble Ensemble på Får 302. Premiere: 8. december.

Helt ærligt, var der noget mere interessant end at læse kontaktannoncer i gamle dage? Nu er det mere ublufærdige netdating trådt i stedet for de små, gnidrede avisrubrikannoncer, hvor mænd og damer ledte efter kærlighed. Nogle få ord, men undertiden nok til at sætte fantasien i gang.

Hvad var det for et menneske, der gemte sig bag linjerne? Hvad var gået forud? Og kunne man stole på deres egen analyse af sig selv? En gruppe dygtige, kvindelige teatermenensker gør virkelighedens kontaktannoncer til kød og blod. Det kan kun blive tåkrummende godt.

TEATER

Rikke Rottensten

»Frøken Jensens Kogebog«

Hvor: Riddersalen. Premiere: 16. september.

Hjemme hos mig er det min mormors arvede udgave, der står på kogebogshylden. Jeg tror aldrig, jeg har lavet en eneste ret fra den, men et hjem er ikke komplet, hvis ikke det har »Frøken Jensens Kogebog« stående. Riddersalen kaster sig over en teaterversion af den legendariske madmors liv, der samtidig fortæller kvindehistorie. Og så ser Julian Juhlins scenografi ud til blive noget, man vil huske længe efter, man har forladt forestillingen.

»Min far« og »Med Sne«

Hvor: Folketeatret og Det Kongelige Teater, Skuespilhuset. Premiere: 18. oktober og 26. november.

Det er blevet helt utrolig populært at lave forestillinger om demens. I efteråret har både Folketeatret og Det Kongelige Teater forestillinger om emnet, om de ramte og selvfølgelig om de pårørende. Folketeatrets »Min far« er et fransk stykke, der især tegner lovende på grund af sine hovedrolleindehavere: Anette Støvelbæk og Ole Thestrup.

Mens Thomas Bendixens »Med sne« godt kunne blive en spændende, kunstnerisk fortolkning af det, demensen tager – både fra den ramte og de pårørende - og en forestilling, der lader skuespil og dans flette sig ind i hinanden. Henning Jensen spiller hovedrollen som manden, der er faret vild i sit eget hoved.

»Mungo Park«

Hvor: Mungo Park i Allerød. Premiere: 28. oktober.

Mungo Park vender hjem til Allerød efter sin opdagelsesrejse i England. Forestillingen om den mand, som Allerød-teatret er opkaldt efter, var også igangsætteren for den scene, Martin Lyngbo ville lave og kom til at lave, da han blev chef for den ombyggede møbelbutik i i 2005.

Martin Lyngbos og Thor Bjørn Krebs’ forestilling har fået en overhaling og en opdatering. Den har spillet med anerkendelse i Skotland og England, inden den lander den er på hjemmebanen igen. Men det bliver sjovt at se, om den rammer vores tid, om den passer til det Mungo Park som findes nu - eller måske har tiden stået mere stille, end man selv går rundt og tror?

Anette Støvelbæk og Ole Thestrup, som medvirker i »Min far« og »Med Sne«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gudmund Thai.

DANS

Vibeke Wern

»Presence«

Hvor: Dansehallerne. Premiere: 7. september.

Den dansk-spanske flamencostjerne Selene Muñoz er en vidunderlig musikalsk og dramatisk danser. Hun har i flere år haft et tæt samarbejde med den svenske trommespiller, Stephan Jarl, som nu også medvirker i hendes nye forestilling »Presence«.

Med på scenen er endvidere den estiske balletdanser Teele Ude og den svenske moderne danser Jonas Örkner. Alle tre dansere folder sig ud i raffinerede sorte flæsekostumer, når de giver deres bud på, hvordan moderne kommunikation påvirker vores relationer til hinanden, vores empati og vores flirten med narcissismen.

»Alvin Ailey American Dance Theater«

Hvor: Tivolis Koncertsal. Premiere: 26. oktober.

Selv om det nu er 15. gang Alvin Ailey American Dance Theater gæster Tivoli, er der god grund til at glæde sig. For det er et forrygende dygtigt og alsidigt kompagni, som sprudler af energi, men som også kan skabe øjeblikke af stor inderlighed.

Gæstespillet præsenterer to forskellige programmer, hvor man bl.a. kan opleve værker af kompagniets grundlægger samt den tidligere kunstneriske leder Judith Jamison og den nuværende kunstneriske leder Robert Battle. Og så har den fantastiske hiphop-koreograf Rennie Harris også et værk på programmet. Selvfølgelig slutter alle aftener som altid med kompagniets kendingsværk, »Revelations«.

»Alice i eventyrland«

Hvor: Det Kgl. Teater, Gamle Scene. Premiere: 3. december.

Den engelske stjernekoreograf Christopher Wheeldon skabte »Alice i eventyrland« til Royal Ballet i London i 2011. Nu kommer den anmelderroste ballet på Den Kgl. Ballets repertoire, hvor den bliver årets familieforestilling i december måned.

Christopher Wheeldon, som tidligere har kreeret »Tornerose« til Den Kgl. Ballet, er mester i at fortælle gode historier og skabe opfindsomme trin. Og når han vækker karaktererne fra Lewis Carolls berømte bog til live, sker det i en overdådig scenografi af Bob Crowley og til yderst fantasifuld musik af Joby Talbot.

Den dansk-spanske flamencostjerne Selene Muñoz, som medvirker i »Presence«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Flemming Gernyx.

OPERA

Søren Kassebeer

»The Fairy Queen!«

Hvor: Det Kongelige Teater, Gamle Scene. Premiere: 13. september.

Englands største komponist før Benjamin Britten, Henry Purcell, og alle tiders største dramatiker, William Shakespeare. Jo, det er noget af et team, der står bag »The Fairy Queen«, en slags opera, der havde premiere helt tilbage i 1692.

Den anonymt forfattede libretto er baseret på »En skærsommernatsdrøm« og musikken, der er ganske barokt bedårende, turde være i gode hænder på Gamle Scene, hvor Lars Ulrik Mortensen står i spidsen for Concerto Copenhagen. Aniara Amos, der står for instruktion og scenografi, lover masser af barok overdådighed, og den gode skuespiller Ole Lemmeke er med i en vigtig talerolle som Puk.

»Don Juan«

Hvor: Folketeatret. Premiere: 2. september.

Mozarts »Don Juan« har det hele, den skønneste musik, alvor, sødme, humor og tragik. At mesterværket hører til mesternes hyppigst opførte operaer er kun på sin plads, og snart kan man opleve en iscenesættelse i mere »folkelige« rammer, nemlig på Folketeatret i Nørregade i København, hvor Katrine Wiedemann sætter i scene, mens den også normalt fortrinlige Maja Ravn står for scenografien.

Bag produktionen står Den Ny Opera, der for et par sæsoner siden stod bag et forrygende veloplagt bud på Rossinis »Barberen i Sevilla«.

»Askepot«

Hvor: Den jyske opera, Danmarksturné. Premiere: 7. oktober (Alsion, Sønderborg).

Inden han som kun 38-årig trak sig tilbage som operakomponist for at hellige sig kogekunsten og andre gøremål, nåede italienske Gioachino Rossini at berige verden med nogle af operaverdenens største hits, herunder den dejlig »Askepot«, eller »La Cenerentola«, som Den Jyske Opera præsenterer i en coproduktion med britiske Opera Holland Park.

Historien er den velkendte, dog uden overnaturlige elementer, for det frabad komponisten sig, og hvis man er til virtuos skønsang i form af koloraturer, er der også massevis af dem. Mezzosopranen Victoria Simmonds synger titelrollen, mens Oliver Platt sætter i scene.

Jens Søndergaard i »Don Juan«. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.