Københavns Teater smækker døren i for Aveny-T

Det økonomisk klemte Frederiksberg-teater har forgæves forsøgt at komme ind i varmen hos Det Københavnske Teatersamarbejde, der hvert år fordeler godt 76 mio. statslige støttekroner. »Selv med passion og entusiasme er det usandsynligt, at teatret på de vilkår vil kunne overleve på fem-ti års sigt,« siger teatrets bestyrelsesformand, Alfred Josefsen.

Teaterdirektør Jon Stephensen påtager sig også gerne rollen som altmuligmand for at få sit teater til at løbe rundt. Her ved AvenyTs åbning i 2012. Foto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Teaterdirektør Jon Stephensen har i sine bare tre år som leder af det traditionsrige Frederiksberg-teater Aveny-T lagt scene til en række store publikumssucceser og spiller lige nu »Gasolin Teaterkoncert« for fulde huse. Alligevel har han udsigt til en økonomisk ørkenvandring de næste mindst fire år, efter at Det Københavnske Teatersamarbejde, Kbht, definitivt har afvist at lukke Aveny-T ind i fællesskabet i den kommende aftaleperiode.

I den rammeaftale frem til 2019, som netop er færdigforhandlet, fastslås det, at medlemmerne af Kbht også de kommende fire sæsoner vil være Betty Nansen Teatret, Nørrebro Teater, Folketeatret, Republique og Østre Gasværk Teater, og at der ikke vil blive optaget flere teatre i samarbejdet.

Det var ellers med store forventninger, at Jon Stephensen sammen med Aveny-Ts nytiltrådte bestyrelsesformand, Alfred Josefsen, i februar i år gik til møde med Kbhts ligeledes nyvalgte bestyrelsesformand, Lisbeth Lollike, og direktør Steen Pade.

Med sig havde de et tilbud, som de var overbevist om, at Kbht-ledelsen ikke kunne sige nej til. Nemlig lige præcis den profil med ny dansk dramatik og musikdramatik, som Kbht efter teatrets mening mangler for at opfylde sin forpligtelse om alsidighed. Dertil et voksende publikumstal og oven i hatten et årligt tilskud fra Frederiksberg Kommune på fire mio. kroner. Ydermere havde Jon Stephensen udarbejdet en plan for, hvordan Aveny-T ved at inddrage det gamle Rialto Teater, der i dag er anneksscene for Nørrebro Teater, også kunne være med til at udvikle nyskabende børne- og ungdomsteater.

»Vi er præcis den brik, der mangler i Det Københavnske Teatersamarbejde, og derudover kan vi være en vigtig inspiration for hele fødekæden af nye dramatikere,« siger han.

Ser forskelligt på forløbet

Men sådan så ledelsen i Kbht ikke på det, og allerede efter det første møde i den nye bestyrelse meddelte Lisbeth Lollike i en telefonopringning til Alfred Josefsen, at man ikke kunne optage Aveny-T som medlem i den kommende fire års periode.

»Vi troede ikke vores egne ører,« siger Alfred Josefsen, der især er utilfreds med, hvad han opfatter som en meget forhastet sagsbehandling.

»Vi har ikke engang fået en ordentlig forklaring på, hvorfor det skulle gå så hurtigt, og hvorfor det strategioplæg, vi havde lavet, overhovedet ikke var blevet taget med,« siger han. »Vi kunne godt acceptere ikke at være med i en budgetfordeling, men at få et nej helt ubegrundet trodser enhver forestilling om, hvordan man bruger offentlige penge.«

Det forløb kan bestyrelsesformand Lisbeth Lollike ikke genkende.

»Vi har haft flere møder både med Aveny-T og med Frederiksbergs viceborgmester og kulturrådmand, Morten Jung, om sagen,« siger hun. »Afgørelsen har først og fremmest økonomiske hensyn, og svaret ville have været det samme til et hvilket som helst teater. Vi har kun lige akkurat råd til de fem teatre, vi har i fællesskabet i dag. Når vi sammenligner de københavnske teatres økonomi med de store teatre i provinsen, så kører vi faktisk meget stramt. Hvis vi skulle optage et nyt teater, skulle vi smide et af de gamle ud. Desuden er det vores vurdering, at de fem nuværende teatre fuldt ud dækker den bredde, der er forudsat i lovgivningen. Vi mangler ikke det teater, som Aveny-T kan tilbyde. Aveny-Ts strategi har været oppe i bestyrelsen, og vores afslag til Aveny-T var også begrundet. Det var også vores indtryk, at Aveny-T lagde vægt på at få en hurtig tilbagemelding.« 

Det Københavnske Teatersamarbejde fordeler årligt cirka 76 mio. statslige støttekroner til teaterproduktion. De fem teatre i fællesskabet modtager mellem 12 og 18 mio. kroner hver og får desuden dækket husleje og materialeleje. Til sammenligning får Aveny-T cirka fire mio. kroner årligt fra Frederiksberg Kommune, hvoraf godt halvdelen går til husleje.

Alfred Josefsen er godt klar over, at der ikke kommer flere penge til Det Københavnske Teatersamarbejde, fordi der optages et nyt medlem.

»Men hvis man kan drive et teater for fire mio. kroner og få gode anmeldelser og masser af teatergængere, så kunne man måske også drive et teater for 16 mio. kroner i stedet for 18,« siger han. »Jeg synes, det er fantastisk, at Jon og hans få medarbejdere kan drive Aveny-T på de betingelser, men de er hårdt pressede, de laver alt selv, fakturerer og gør toiletter rent. Selv med passion og entusiasme er det usandsynligt, at teatret på de vilkår vil kunne overleve på fem-ti års sigt.«

Ny strategi for Kbht

Også Morten Jung er skuffet over Kbhts beslutning.

»Det er ingen hemmelighed, at jeg har en drøm om at revitalisere teatermiljøet på Frederiksberg,« siger han. »I betragtning af, at tallene for Kbht viser faldende antal teatergængere, er det for mig uforståeligt, at man siger nej til Aveny-T, som med en ny profil vil kunne tilføre fællesskabet både flere og nye grupper teatergængere.«

Lisbeth Lollike afviser, at teatrene i Kbht har faldende publikumstal. Bestyrelsen fremlægger i begyndelsen af 2015 en ny overordnet strategi for det fremtidige teatersamarbejde.

»En del af den strategi vil være at udarbejde en ny procedure for, hvad der skal til for at fortsætte i samarbejdet, og hvad der skal til, for at nye teatre kan tages ind,« siger hun. »Jeg ved ikke, hvad der sker om fire år, men jeg har ikke sagt, at Aveny-T aldrig kommer ind.«