Skærpet kamp om teaterpublikum

Lektor i teatervidenskab, Stig Jarl, frygter ufrugtbar konkurrence om synlighed efter, at de københavnske scener har valgt at gå solo og trække sig fra fælles abonnementsordning. Det er teatrenes egen beslutning, siger bestyrelsesformand. Kunstrådet er afventende.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Teatrene er på vej ud i en ufrugtbar konkurrence.«

Det frygter lektor i teatervidenskab på Københavns Universitet, Stig Jarl, efter at de fem store københavnske teatre har valgt at gå solo med egen abonnementsordning og trække sig fra det historiske samarbejde med de 70 mindre teatre i Storkøbenhavn.

»Der vil blive brugt millioner på alverdens kampagner med den pengetank, som KbhT har med en egenkapital på 25,9 mio. kr. Og Det Kgl. Teater vil formentlig føle sig presset til at følge trop. Det bliver en markedsførings-oprustning uden lige i konkurrence om synlighed, hvor de mindre teatre slet ikke kan være med, og hvor publikum bliver taberne, fordi pengene bruges på markedsføring i stedet for at producere teater,« siger Stig Jarl.

Han havde forventet »større ansvarlighed for det københavnske teaterlandskab« fra bestyrelsens side i Københavns Teater, KbhT. Men det er ikke den, der har truffet beslutningen, men direktørerne for Betty Nansen Teatret, folketeatret.dk, Nørrebro Teater, Republique og Østre Gasværk Teater.

»Vi har truffet grundlaget for beslutningen,« siger formand for KbhTs bestyrelse, Jan Maagaard: »Men det er teaterdirektørernes eget, suveræne valg.«

Så du synes, det er OK at skrotte samarbejdet med det øvrige teaterliv?

»Det er der ingen, der har sagt, at de københavnske teatre gør. Kun at de laver deres egen abonnementsordning. Derfor kan man jo godt samarbejde alligevel. Der er ingen fronter, der er trukket op.«

Det ser det ikke sådan ud, når KbhT-teatrene trækker sig fra den fælles abonnementsordning umiddelbart før præsentationen i dag af den første fælles scenekunstportal?

»Det er ærgerligt, hvis det gør det.«

Er du uenig i teaterdirektørernes valg?

»Nej. Vi har fra bestyrelsens side direkte opfordret teaterdirektørerne til at skærpe deres samarbejde, og det har de så valgt at gøre. Men forventningen er jo, at portalen skal erstatte den fælles brochure Ta’ i Teatret.«

Men I afskærer da publikum fra at flette et abonnement sammen fra forskellige teatre?

»Lad os nu se hvilke associerede samarbejdsmuligheder, der findes i den ny scenekunstportal,« siger Jan Maagaard.

Kunstrådets Scenekunstudvalg har bedt Kunststyrelse om et notat, så det kan forholde sig til udviklingen:

»Vi har ikke haft en større diskussion om abonnementsfællesskabet endnu. Men den principielle idé var at udbyde billetterne samlet på den ny scenekunstportal, og personligt kunne jeg godt frygte, at det bliver dyrere at operere hver for sig end samlet,« siger Scenekunstudvalgets formand, Mikkel Harder Munck-Hansen.

Den første scenekunstportal for al scenekunst, Scenen.dk, åbner i dag.