Efter historier om krænkelser - seksuel chikane skal undersøges i mediebranchen

I en gigantisk undersøgelse blandt egne medlemmer vil Dansk Journalistforbund undersøge omfanget af seksuel chikane i mediebranchen. »Jeg er blevet meget klogere,« indrømmer forbundets formand

Dansk Journalistforbund spørger nu samtlige 18.000 medlemmer om de har oplevet seksuel chikane på deres arbejdsplads. Fold sammen
Læs mere
Foto: BJARKE ØRSTED

Sigrid følte sig forulempet af en overordnet, der gjorde tilnærmelser længe efter at deres forhold var holdt op. Og Josefine oplevede, at en ældre ansat råbte af hende under en bytur, hvor hun afviste at have sex med ham.

Sådan lyder - i korte træk - de to historier om seksuel chikane i Dansk Journalistforbund, der kom frem i mediebranchens fagblad Journalisten denne uge.

Nu får historierne konsekvenser. Dansk Journalistforbund har besluttet at invitere samtlige DJ-medlemmer til at deltage i en spørgeskemaundersøgelse, der skal afdække forholdene på de danske mediearbejdspladser. Det betyder, at 18.000 personer vil modtage en mail indenfor de kommende dage.

»Jeg tror ikke, at mediebranchen er ret meget anderledes end de andre brancher, vi har hørt om i den seneste tid. Derfor har vi også brug for viden på området,« forklarer Lars Werge, der er formand i Dansk Journalistforbund. Han understreger, at undersøgelsen blandt andet kan bruges af forbundets tillidsmænd, der kan tage fat på de enkelte arbejdspladser.

De konkrete sager, der er omtalt i fagbladet Journalisten, handler om to tidligere studentermedhjælpere, der har arbejdet i forbundet. Begge har følt sig forulempet af overordnede.

»Josefine«, der ikke står frem med sit rigtige navn, blev ikke bare råbt af. Ved en anden lejlighed blev hun udsat for et seksuelt overgreb fra et bestyrelsesmedlem. Samlet var oplevelserne så voldsomme for hende, at hun endte med at modtage psykologhjælp.

Sigrid havde et forhold til en ældre ansat, men da det stoppede, fortsatte hans tilnærmelser. I forbundet var det underforstået, at han gik for voldsomt til de unge kvinder, men ingen gjorde noget for at standse ham.

Sagerne nåede heller aldrig forbundets top, og da den første episode blev delt på Facebook under hashtagget #Metoo, var hans reaktion, at der ikke var grund til at lave en større undersøgelse.

Sådan ser han ikke længere på det.

»Jeg er blevet meget klogere indenfor de seneste par uger,« siger han.

»Tidligere tænkte jeg, at folk nok selv sagde fra, hvis der var et problem, men det kan jeg jo se, at de ikke gør. Nu er det vigtigt, at vi træder i karakter som forbund. At vi ikke bare siger, at vi tager det alvorligt, men at vi også handler på det. Seksuel chikane er ikke bare noget, den enkelte må ordne«.

Udover den eksterne undersøgelse er Dansk Journalistforbund også i gang med en intern undersøgelse af de konkrete sager, der er sket i forbundet. Endelig er en ekstern partner ved at undersøge den generelle kultur blandt forbundets ansatte.