Topchef med hang til high fives

Peter Mühlmann har på godt syv år ført anmeldersitet Trustpilot fra opstartsvirksomhed til millionforretning, der banker på døren til den amerikanske børs.

På godt syv år har hårdt arbejde bragt Peter Mühlmann og Trustpilot på kurs mod børsnotering i USA. Foto: Christian Lililendahl Fold sammen
Læs mere
Han var kun i midten af 20erne, da han som handelshøjskolestuderende startede hjemmesiden Trustpilot. Syv år senere er han stadig i en alder, hvor han går under betegnelsen ung, men dog en hel del erfaringer og succeser rigere.

Peter Mühlmann kunne i denne uge med tilfredshed konstatere, at Trustpilot gennem bl.a. amerikanske investorer har rejst 137 mio. kroner i kapital, og dermed tager hjemmesiden, hvor brugere kan lave anmeldelser af alt fra webshops til restauranter, et skridt nærmere en amerikansk børsnotering.

Det er ikke længe siden, han kunne kategoriseres under »studerende« og »iværksætter«, men i dag kan han lade sig titulere CEO med kontorer og ansatte i både København, London og New York.

I netværket tilskrives Mühlmanns succes en ihærdighed og et gåpåmod, der skal til for at nå til tops.

Det vakte nogen opsigt, da han i 2007 annoncerede sit nye projekt, som med det samme mødte kritik fra danske handelsforeninger, og Trustpilot har fra tid til anden mødt spørgsmålstegn ved troværdigheden af de brugergenererede anmeldelser, der har været plaget af virksomheder, der har lavet positive anmeldelser af sig selv.

CEOen har dog ikke ladet sig kue, og det er en anden fremhævet evne; at han formår at holde overblikket i pressede situationer og ikke lade sig slå ud af kurs.

Peter Mühlmann har været en del af Berlingskes Talent 100-klub, men med nyheden om frisk kapital og ambitioner om amerikansk børsnotering kan man med rette slå fast, at Peter Mühlmann er vokset fra talent op i en hårdere liga.

Det er en ny øvelse, indrømmede Peter Mühlmann i et interview i Berlingske i juledagene, ganske få uger inden nyheden om kapitalindsprøjtningen kom ud.

Da erfaringen med topledelse endnu er noget sparsom, har Mühlmann måttet ansætte etablerede kræfter i bestræbelserne på at holde virksomheden i gang.

Det er ligeledes en af mandens store styrker. Han har ingen skrupler eller betænkeligheder ved at lade sig konsultere af andre, og han er ærlig omkring, at det ikke er alle dele af forretning, han har lige indgående kendskab til. Han er en begavelse i at aktivere folk omkring sig og trække på deres kompetencer, og hans lydhørhed og evne til at begejstre sine omgivelser er derfor en af de evner, der har bragt ham langt, lyder det.

Det forlyder, at han på det første møde med investorer skulle have solgt sin idé med bravour, selv om pengemændene på forhånd ikke var helt sikre på projektet.

»Kender I det, når man går ind i en butik, men ikke helt ved, hvor det egentlig er, man handler?« skulle indgangsreplikken til den fremmødte forsamling have lydt.

Selv om der dengang i 2007 var en smule investortvivl om ideen, skulle han have overbevist om, at de brugergenererede anmeldelser ville blive et obligatorisk element af internethandlen. Godt syv år senere må man sige, han fik ret, som en investor konstaterer.

Som leder beskrives han som en varm personlighed. Der bliver delt high fives og krammere ud til de ansatte, som han gerne spiser frokost med i kantinen. En af de mere utraditionelle tilgange til rollen som CEO.

Han tager et halvt år ad gangen, sagde Peter Mühlmann i Berlingske om rollen som topchef, en rolle han på nuværende tidspunkt befinder sig godt i. Folk, der kender Peter Mühlmann, peger dog på, at han er en mand af visioner, og derfor vil det ikke være utænkeligt, at planerne for Trustpilot rækker endnu længere end et halvt år og en amerikansk børsnotering.

Om der stadig er plads til high fives til den tid, vil tiden vise.