Hver fjerde leder sætter grænser for Facebook

I en stor del af de danske virksomheder har arbejdsgiverne udstukket regler for, hvor meget de ansatte må bruge sociale medier i arbejdstiden.

Foto: STOYAN NENOV
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nogle ansatte har så svært ved at styre deres besøg på sociale medier som Facebook, at deres chef har sagt stop.

Næsten hver fjerde arbejdsgiver sætter grænser for Facebook-forbruget, eller kontrollerer på anden måde medarbejdernes brug af sociale medier.

Det viser en undersøgelse fra interesseorganisationen Lederne, hvor 1769 ledere har deltaget. Undersøgelsen peger også på, at en ud af tre virksomheder har etiske retningslinjer, der skitserer, hvad de ansatte må og ikke må, når de er online i arbejdstiden.

Tendensen viser, at det er vigtigt, at virksomhederne tager stilling i forhold til deres medarbejderes brug af de sociale medier, mener ledelsesrådgiver Helle Bruun Madsen fra Lederne.

- Når et så forholdsvis stort antal ledere har følt det nødvendigt at sætte grænser for og føre kontrol med medarbejdernes færden på sociale medier, understreger det først og fremmest behovet for at melde virksomhedens holdninger på området klart ud. Meget kontrol kan givetvis helt undgås, hvis alle kender virksomhedens retningslinjer, siger hun.

Ledernes undersøgelse viser også, at mange virksomheder helt forbyder deres medarbejdere at skrive statusopdateringer og like andres billeder i arbejdstiden.

37 procent af virksomhederne forbyder helt deres medarbejdere at logge på eksempelvis Facebook og Twitter, når de er stemplet ind på jobbet, mens det er ok for medarbejderne at følge med i vennernes gøren og laden på nettet i 46 procent af de adspurgte virksomheder.