Erhvervslivets svar på Facebook får dansk premiere

Norsk selskab samler virksomhedsoplysninger, medieovervågning og klassisk Facebook-kommunikation i ny tjeneste på dansk og håber at blive attraktiv gennem at sikre virksomhederne store besparelser på, hvad de har i forvejen.

En alt-i-en-pakke til virksomheder til langt lavere priser end set hidtil skal hjælpe norske Companybook med at trænge ind på computere i masser af danske virksomheder. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et norsk selskab forsøger nu at skabe erhvervslivets svar på Facebook og kombinere store videnbaser og medieovervågning med muligheden for direkte kontakt.

Companybook åbner tirsdag sin dansksprogede side og lancerer i disse dage også i Sverige og Storbritannien.

»Vi skaber et socialt net med en masse indhold fra dag 1. Alt i Europa handler om vækst i økonomien, og her vil vi hjælpe virksomhederne. Faktisk synes vi, at det er vældigt god timing at åbne nu. Folk er vant til sociale medier, og mange af de tjenester, vi også har med, har mange allerede - men til en meget højere pris. Nu samler vi det hele,« siger Henrik B. Pettersen, bestyrelsesformand for Companybook.

Facebook, virksomhedsdatabase og medieovervågning i ét

Companybook består af tre hovedfunktioner. Man kan samarbejde i grupper og skrive direkte sammen, som det kendes på Facebook, og hvor man kan dele alle typer af dokumenter, film, billeder, manualer m.m. En stor database fra Dun & Bradstreet rummer oplysninger på 87 millioner selskaber i 212 lande, som man kan søge i efter emner og kan vælge underemner, geografi, finansinformation, kontaktinformation m.m., og som - når de er udvalgt - kan overføres til virksomhedens eget kundehåndteringssystem. Endelig rummer systemet en mediemonitorering, hvor nyheder fra netaviser m.fl. samles sammen, så man direkte kan søge i dem og vælge ud fra søgeord, land, sprog, genre, kategori eller kilde; søgningerne kan gemmes, så man konstant holdes opdateret fra sin startside.

»Vi samler sammen fra tre millioner kilde hver dag. Prisen pr. bruger er 169 euro om året, hvor mange normalt bruger op til 50.000 euro, hvis de selv skulle sammenstille alle funktionerne,« forklarer Harald Jellum, administrerende direktør og manden, der i 2008 fik ideen til Companybook.

Companybook blev startet i Norge i september 2011. Bagmændene har mange års erfaring i IT-branchen, hvor de har arbejdet med søgeteknologi. Det halve år i Norge har samlet omkring 2.000 betalende kunder og har lært selskabet, at de nu går ud og giver gratis adgang til alle tjenester for nye brugere. Når man har brugt en vis mængde data, får man besked om, at man skal købe et årsabonnement, hvis man fortsat ønsker den fulde adgang.

Kan klare sig uden kunder men...

»Der går typisk en-tre måneder, fra en ny kunde kommer til, indtil han bliver betalende. Men selv om man har ganske mange ansatte, er 169 euro om året ikke så meget. Har man 50 sælgere, kan de skræddersy elementerne og blive langt skarpere. Derfor mener vi, at vi har et værktøj, som alle har brug for, og som alle har råd til,« siger Henrik B. Pettersen.

Han siger, at der ikke skal så mange betalende kunder ind i butikken, før Companybook bliver en fin forretning.

»Et par procents markedsandel i hvert land vil gøre Companybook til en succes. Foreløbig har vi selv lagt fem millioner euro i selskabet. Det vil erfaringsmæssigt tage to-seks måneder, før vi ser succesen. Vi er kapitaliseret til at klare os uden kunder, men hvor hurtigt det vil gå at få kunder, er vældigt vanskeligt at sige. Der skal imidlertid kun en vis penetration til, før vi har overskud. Og der findes ikke et tilsvarende system. Derfor har vi også fået patent på sammenkoblingen af nyheder, finansielle kilder og socialt netværk,« understreger bestyrelsesformanden.

Dansk brugerflade

Companybook får dansk brugerflade, og man kan desuden vælge at se finansielle data omregnet til danske kroner, hvis man ønsker det.

Selskabet har 15 ansatte og har i dag datterselskaber i USA og Storbritannien med hver en ansat og arbejder på også at etablere kontor i Singapore. Målet er at være i alle vigtige lande inden udgangen af 2013.