Grib hurtigt ind, når medarbejderne ligger i krig

Som leder har du pligt til at handle, når en konflikt trapper op

ARKIVFOTO Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Germund

To kollegers indbyrdes stridigheder har gjort arbejdslivet surt i medlemsadministrationen i en patientforening. Udpræget dårlig kemi mellem to af de syv medarbejdere har resulteret i en konflikt, der ligner indledningen til kold krig på kontoret.

Lederen i sidste uges dilemma, der har været til afstemning på business.dk, har pligt til at gribe hurtigt ind, mener rådgivningschef hos Lederne, Niels Henriksen:

Når to kolleger ikke kan sammen og deres dårlige forhold til hinanden smitter af på de andre, har det konsekvenser for hele arbejdsklimaet. Så bliver det lederens ansvar straks at gribe ind, siger Niels Henriksen.

Niels Henriksen opfordrer lederen i dilemmaet til at træde ind i rollen som mægler:

- Lederens rolle i dette tilfælde er at opklare årsagen til konflikten og finde ud af, hvad det i virkeligheden handler om. Men uenighederne skal ikke løses af lederen alene.

Det er de to stridende parters opgave at byde ind med løsninger, siger Niels Henriksen.

Rådgivningschefen anbefaler dermed løsningsforslag nr. tre, hvor de to parter indkaldes til et fælles møde.

- Samspillet på en arbejdsplads er en professionel relation. Kolleger behøver ikke nære varme følelser for hinanden. Men samarbejdet skal fungere, og de øvrige medarbejdere skal ikke tages som gidsler i konflikten, forklarer Niels Henriksen.

Ved at lederen optræder som neutral mægler og beder de to medarbejdere om at finde løsninger, forpligter lederen samtidig de to kamphaner til at holde stridsøksen begravet og finde ud af fremover at arbejde sammen på en måde, der fungerer.

- Hvis det ikke lykkes at få fred på kontoret efter mægling og aftale om løsninger, kan lederen som yderste konsekvens blive nødt til at forflytte en af medarbejderne, siger Niels Henriksen.