Når en konflikt splitter teamet i to

Hvad ville du gøre som chef, hvis to medarbejdere splitter hele teamet, så det nu ligger i kold krig? Deltag i Ugens Dilemma.

Foto: Morten Germund. ARKIVFOTO
Læs mere
Fold sammen

Du er leder af afdelingen for medlemsadministration i en patientforening. Afdelingen består af dig og syv medarbejdere, og jeres arbejdsopgaver kræver, at I arbejder tæt sammen og koordinerer kontinuerligt med hinanden.

To af medarbejderne i teamet har udpræget dårlig kemi. De er forskellige af temperament og bliver ofte uenige. Uenighederne er både af faglig karakter såsom, hvordan opgaver bedst gribes an. Men også alt muligt andet kan forårsage gnidninger. Om døren ind til fælleskontoret skal stå åben eller lukket, om et åbent vindue giver udluftning eller træk, osv.

De sidste par uger har stemningen været særligt giftig efter et sammenstød mellem de to, og det sætter nu sit præg på hele afdelingen. Medarbejderne er splittet i to grupper, der gensidigt ser skævt til den anden. Der er kold luft og dårligt samarbejdsklima på kontoret.