Fra racer til royalist

Maserati blev født som fuldblods racerbil, men er i dag Fiat-gruppens luksusmærke.

Når Danmarks kongelige højhastigheder kronprins Frederik og prins Joachim i dag ejer hver deres Maserati, er det lige i mærkets ånd. Som Fiat-gruppens ypperste luksusmærke vil Maserati være bilen for de kendte, kongelige og cash-stærke købere. Og de må, som prinserne, gerne samtidig værdsætte mærkets historiske arv for at lave fuldblods racerbiler.

Det er nemlig på racerbanen, historien om Maserati for alvor tager fart.

Første fabrik i Bologna
Da Maserati-brødrene Alfieri, Bindo, Ernesto og Ettore 1. december 1914 grundlægger deres fælles bilfabrik i Bologna, er det ikke for at sælge luksusbiler til Italiens overklasse. Målet er at vinde racerløb, og det viser brødrenes biler sig at være rigtigt gode til.

I 1926 vinder Alfieri sin klasse i det berømte Targa Florio løb i en tipo 26. Andre sejre følger i de følgende år - mest sensationelt tager Maserati det ternede flag i det legendariske Indianapolis 500 i USA to år i træk.

I 1939 sælger brødrene fabrikken til Orsi-familien, der flytter Maserati til den nærliggende by Modena - også kendt som hjemsted for ærkerivalen Ferrari. Med 2. verdenskrigs udbrud indstiller Maserati dog bilproduktionen for i stedet at producere til den italienske hær. Fabrikken arbejder samtidig indædt på at lave en 16-cylindret limousine til Mussolini, men må opgive planerne.

Fangio og Moss
Efter krigen genoptager Maserati produktionen af sportsvogne og racerbiler. Brødrene er stadig tilknyttet fabrikken, og sammen med berømte racerkørere som Fangio og Moss vinder de adskillige sejre på alverdens racerbaner.

I slutningen af 50erne trækker Maserati sig tilbage fra fabriks-racing og bygger i stedet racerbiler for andre samt stadig flere sportsvogne. Blandt de mest berømte de følgende år er modeller som 5000 GT, Sebring, Mistral, Quattroporte og den ekstremt elegante Ghibli.

I 1968 er Maserati-brødrene for længst fortid i firmaet, og Orsi-familien sælger fabrikken til Citroën. Franskmændene er mest interesserede i Maseratis motorer, men må sælge fabrikken igen i 1973, da oliekrisen med ét slag gør tørstige superbiler usælgelige.

Redningen kommer i 1976, da den tidligere racerkører Alessandro de Tomaso overtager Maserati. De næste år er Maserati mest kendt for at lave masser af udgaver af den kantede, relativt billige, men meget kraftige sportsvogn Ghibli BiTurbo. En fartbombe, men fuld af fejl og plaget af rust.

I 1993 køber Fiat Maserati og investerer kraftigt i en relancering af mærket. I 1999 lægges Maserati ind under Ferrari, som Fiat også ejer, men siden 2005 er det atter Fiat, der svinger taktstokken på Viale Ciro Menotti 322 i Modena. En ny fabrik skal være med til at cementere Maserati som Fiat-gruppens luksusmærke med fuldblods-gener, der skal konkurrere med det bedste fra Audi, BMW, Mercedes og Lamborghini. Noget tyder på, at det vil lykkes. Maserati-bilerne udstråler eksklusiv kvalitet, og tidligere i år gav mærket overskud for første gang i 14 år.