Stort besvær i redningsarbejde efter brokollaps

Redningsarbejdet efter motorvejsbroen i Minneapolis styrtede sammen skrider meget langsomt frem. Amerikanske medier har vendt fokus fra redningsarbejdet til snarere at se på hvordan et lignende uheld kan undgås i fremtiden.

Foto: Reuters Fold sammen
Læs mere

Dykkere har store problemer med at oprydningsarbejdet i Mississippi-floden efter brokollapset sent onsdag aften. Med kun 30 centimeters sigtbarhed måtte jagten på overlevende midlertidigt indstilles ved solnedgang torsdag amerikansk tid.

Flodens mudret usigtbare og strømfulde vand har gjort redningsarbejdet meget farligt og uoverskueligt efter det værste brokollaps i USA i de sidste tyve år. Det skriver CNN.

Omtrent 15 dykkere fra lokale stater gennemførte sidst på eftermiddagen torsdag en finkæmning og fandt elleve biler, sagde Lynn Schwartz, kommunikationsspecialist for brokollapsets kommandocentral.

Fire døde

Fire mennesker er bekræftet døde, mens brosammenstyrtningen har fostret 79 sårede. Herudover er otte mennesker stadig meldt savnede, mens jagten fortsætter i vandet under det kollaps, der afkrævede støv, røg og talrige skrig.

"Folk blev delvist mast og gav redningsarbejdere besked på at tage afsked med deres respektive familier inden de døde," fortalte Minneapolis politichef Tim Dolan til CNN.

Myndighederne udelukkede terrorisme som en årsag bag ulykken, og samtidig udtalte føderale og statssikkerhedsembedsmænd at inspektioner af broen ikke tyder på, at den var usikker. Alligevel er det netop fejl ved broen, der er det store debatemne i USA i øjeblikket.

Fox News fokuserer på, at Minnesota officials blev advaret så tidligt som 1990 om at broens struktur var mangelfuld. På trods heraf udgjorde forbedringsarbejdet kun et sæt ad hoc, samt optrappede inspektioner. Stats-broingeniør Dan dorgan er i indledningen af artiklen meget eksemplificerende citeret for at sige: "Vi troede vi havde gjort alt, vi kunne, men noget gik åbenlyst galt."

Forbedringer på vej

Et studie rejste tvivl om sprækker i konstruktionen, og staten fik to alternativer. Enten at tilføje stålplader for at styrke kritiske dele eller, at forestå en udførlig inspektion af nærmere specificerede områder for at se, om der skulle være flere revner. De valgte inspektionsvejen og begyndte arbejdet i maj.

Ingeniører har ellers spekuleret i om tæt traffik var hovedårsagen bag uheldet. Studier af broen har understreget mistanken om sprækker forårsaget af metaltræthed.

"Jeg tror, alle lige nu har øjnene rettet mod metaltræthed som årsag bag uheldet. Simpelthen fordi denne bro har en masse trucktraffik," sagde Kent Harries, assisterende professor i civil og miljøingeniørarbejde ved universitetet i Pittsburg til Fox News.

Embedsmænd ser det som presserende at forbedre USA's broer, skriver USA today. Den amerikanske transportminister Mary Peters og adskillige guvernører har beordret adskillige gennemsyn af tusinder af broer. Særligt dem med ligheder til broen i Minneapolis.

Der findes omtrent 700 sådanne broer i USA. Og alle embedsmænd i USA synes gerne at ville overgå hinanden med løfter om, hvad der skal ske. Guvernøren i New Jersey, Jon Corzine, tog skridtet videre og lovede evalueringer af alle 6.400 lokale, statslige og føderale broer i hans stat, uanset hvem der ejer broerne.

Tyve broer er farligere

Spørgsmålet er så bare, hvilke broer der i virkeligheden er i farezonen og hvilke der ikke er.

ABC News har fremlagt en oversigt over tyve broer, der faktisk scorede lavere ved statsinspektionerne end den sammenstyrtede bro over Minnesota-floden. Halvdelen af disse er lokaliserede i New Jersey og Californien. Og den berømte San Francisco-Oakland Bay Bridge er en af de tyve på listen.

Dårligst vurderet er The Raritarian River Smith Street Bridge i New Jersey. Den scorede en rating på kun 20 procent og har 208.000 overfarter af køretøjer dagligt. Til sammenligning fik broen i Minnesota en 50 procent rating i 2006 og havde 180.000 brobetalende forbipasserende dagligt.