Varm velkomst til Danske Bank

Peter Straarup er blevet en populær mand i Irland efter overtagelsen af to irske banker. Den tidligere ejer har forsømt nødvendige investeringer, så ansatte græder tørre tårer over afskeden med National Australien Bank.

Læs mere
Fold sammen
Nyheden om Danske Banks overtagelse af Northern Bank og National Irish Bank er blevet modtaget med glæde af de 2.800 ansatte i de to irske banker.

Glæden skyldes først og fremmest, at topchefen Peter Straarup fra Danske Bank ikke har planer om at afskedige nogle. Men der er også store forventninger til, at Danske Bank vil foretage nødvendige investeringer i blandt andet ny teknologi.

»Lad mig sige det på den her måde: Vores medlemmer græder ikke over at miste National Australian Bank som ejer af Northern Bank og National Irish Bank. Så vi har hilst nyheden velkommen,« siger Larry Broderick, der står i spidsen for Irish Bank Officials Association, der er fagforening for de ansatte i finanssektoren.

Fagforeningsmøde
Larry Broderick har allerede været i forbindelse med Finansforbundet i København, der organiserer ansatte i danske banker, og der er allerede aftalt et møde mellem de to fagforeninger for at stemme holdninger og forventninger af.

Men det ser ikke ud til, at de ansatte behøver at frygte en skarp sparekniv ført af Peter Straarup.

»Der er ikke nogen jobgaranti, men der er heller ikke nogen planer om at reducere staben,« siger Peter Straarup.

Danske Bank har ellers i forbindelse med købet oplyst, at der skal spares 15 procent på omkostningerne i de to banker, men ifølge Peter Straarup kan det altså ske uden fyringer. Besparelserne skal først og fremmest blive til virkelighed ved at flytte alt IT i de to banker over på Danske Banks IT-platform.

Men Peter Straarup henviser også til den pris, som de to banker har betalt til moderbanken for IT, back office og andre opgaver, er højere, end den pris, som Danske Bank kan gøre det til.

Filialer skal sælge
»Vi mener, at vi har en mere effektiv platform,« siger Peter Straarup.

Danske Bank har med stor virkning flyttet en lang række administrative opgaver fra filialnettet i Danmark til større central enheder. Det betyder, at de ansatte i filialnettet i højere grad bruger tid på salg end på rutinemæssigt papirarbejde. Den samme proces skal de to irske banker igennem.

»De to banker er underinvesterede. Deres teknologiske formåen - for eksempel deres internetbank - er ikke udviklet til det niveau, man kan forlange i dag. Der er også filialindretninger, der ikke er så moderne som i Danske Bank,« siger Peter Straarup.

Netop derfor har Danske Bank hensat halvanden milliard kroner til nye investeringer, og det betragtes som en særdeles glædelig nyhed i Dublin og Belfast.