Tims passion for biler

Tim Albertsen skal skabe et behov for leasing af firmabiler hos virksomheder i Rusland og Kina. Han regner med, at Kina vil være det næststørste bilmarked i 2010 - kun overgået af USA.

Tim Albertsen skal skabe et behov for leasing af firmabiler hos virksomheder i Rusland og Kina. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han begyndte karrieren med at vaske biler hos Avis. I dag kører han Jaguar og kan se frem til at få ansvaret for en bilflåde på 200.000 biler.

Tim Albertsen er netop blevet forfremmet til senior vice president i ALD Automotive, der ejes af franske Société Générale Group. Den 41-årige adm. direktør har siden november 2003 haft ansvaret for ALDs leasing af firmabiler til virksomheder i Norden og Baltikum. Men med den nye titel udvides Tim Albertsens territorium til også at omfatte ALDs leasing-aktiviteter i Tyskland, Ukraine, Rusland og Kina.

»Vi er først ved at starte op i Rusland og Kina, mens Tyskland er vores mest modne marked. Så der er tale om mange nye udfordringer. I Rusland kender man ikke rigtig til billeasing, men vi kan se, at der er ved at opstå et behov i takt med, at flere internationale virksomheder etablerer sig i landet. Til en start vil vi satse på de virksomheder, der allerede er vant til at benytte os i andre lande,« siger Tim Albertsen.

Dygtig leder
I øjeblikket nydes ferien i sommerhuset i Asserbo Plantage, men Tim Albertsen er allerede i gang med at tænke internationalt.

Han indrømmer gerne, at hans karriereforløb vidner om en vis passion for biler. Men Tim Albertsen betragter det alligevel som lidt af en tilfældighed, at leasing af firmabiler er blevet hans vej frem i livet. Oprindelig handlede det jo bare om, at der skulle tjenes nogle penge ved siden af HA-studiet.

Men han er kravlet op ad karrierestigen hos Avis-Leasing, som efter et ejerskifte i 2003 kom til at hedde ALD Automotive. Venner og kolleger mener da også, at Tim Albertsens evner i det lange løb ville være spildt på bilvask.

»Det overrasker mig ikke, at Tim er kommet så langt. Han er meget ambitiøs og har alle de personlige egenskaber, der skal til for at være en god leder,« siger vennen Thomas Stolborg, der er partner i Segmenta Consulting.

Konkurrence blandt kunderne
Tim Albertsen beskrives som en god netværker, der gerne tager imod vejledning fra andre og som holder kontakt til de mennesker, han har arbejdet sammen med.

Erik Kjær, der i flere år har fungeret som coach for Tim Albertsen, roser hans lederevner.

»Der er ingen store armbevægelser over Tim. Men han er en særdeles motiverende leder, som kommer folk imøde på en stilfærdig måde. Han giver medarbejderne stor selvstændighed i udførelsen af opgaverne. Hans største styrke er, at han har evnen til at nå rigtig langt ved at lade folk rykke,« siger Erik Kjær, erhvervspsykolog og direktør i konsulentvirksomheder Right, Kjær & Kjærulf.

I nordisk sammenhæng har Tim Albertsen da også stået bag flere markante nye tiltag, som betyder at ALD ikke længere nøjes med at lease firmabiler til andre virksomheder. I 2001 begyndte ALD også at sælge virksomhedens brugte biler. Året efter fik ALD sit eget forsikringsprodukt. Og sidste år satte Tim Albertsen fokus på kundernes benzinforbrug ved at lancere »ALD Fuelrace«.

»Det er en konkurrence blandt kunderne om hvem, der bruger mindst benzin. Formålet er selvfølgelig at gøre kunderne mere bevidste omkring deres benzinforbrug. Dels fordi det er en vigtig post på regnskabet hos de virksomheder, vi betjener. Men også af hensyn til miljøet,« siger Tim Albertsen.

Mens han har været adm. direktør for ALD Automotive i Danmark er den årlige omsætning vokset fra 70 millioner kroner i 1997 til 745 millioner kroner i 2004. Bilparken er i samme periode vokset fra 1.500 biler til knap 13.000.

Spiller for at vinde
Til hverdag bor Tim Albertsen i Charlottenlund sammen med hustruen Tina og sønnerne Mikkel og Nicolai på seks og ti år.

Fritiden bruges først og fremmest sammen med familien, men der bliver også tid til tennis om sommeren og badminton om vinteren. Hver gang er det vennen Thomas Stolborg, som står på den anden side af nettet.

»Tim er en meget beslutsom person - også på tennis- og badmintonbanen. Han spiller for at vinde, og der bliver ikke givet op, før det sidste point er tabt,« siger Thomas Stolborg, der har lært Tim Albertsen at kende gennem deres børn, som går på samme skole. I dag er hans familie én blandt mange, som bliver inviteret over, når Tim Albertsen er gået i køkkenet for at leve op til sit ry som en fremragende kok.