Pres på staten i Combus-sag

Kapløb mellem trafikministeren og vognmændene om at få kontakt til EU-Kommissionen i Combus-sagen. Vognmændene vil følge forhandlingerne.

Brancheorganisationen Danske Busvognmænd er parat til at forfølge sagen yderligere oven på dommen over den danske stat og EU-kommissionen for ulovlig statsstøtte til busselskabet Combus er vinderen

Det sker på baggrund af den konservative trafikminister Flemming Hansens pressemeddelelse i sagen. Af den fremgår, at ministeriet accepterede dommen ved EF-domstolen, men at ministeriet ville henvende sig hos EU-kommissionen, da dommen ifølge trafikministeren gav mulighed for »...at EU-kommissionen ved en ny beslutning kan godkende statsstøtten med en korrekt juridisk begrundelse. Det er bl.a. det, vi skal drøfte med Kommissionen.«

Advokat Per Dalskov fra Legallink har ført sagen for De Danske Busvognmænd. Han vil nu skrive til EU-kommissionen.

»Busvognmændene har besluttet, at hvis der skal være ny forhandlinger i denne sag, så vil vi anmode om at deltage som part i sagen. Vi vil følge sagen helt til dørs, og vi mener, at EU-Kommissionen skal tage dommen til efterretning og nærmere informere den danske stat om tilbagebetalingskravet mod transportselskabet Arriva på de knap 500 millioner kroner,« siger Per Dalskov.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra trafikministeren. Han har kun ladet høre fra sig via den kortfattede pressemeddelelse forleden.

Ministerens partifælle den mangeårige konservative trafikordfører Kaj Ikast har gentagne gange i Berlingske Tidende givet udtryk for, at sagen om Combus er en socialdemokratisk skandalesag.

»Denne dom er meget principiel. Den er klar, og så er den sund for konkurrencen. Jeg er en af de få, der hele tiden har sagt, at vognmændene ville vinde denne sag, og det glæder mig, at det er sket. Jeg er simpelthen lykkelig for, at demokratiet vandt. Statsstøtten til Combus på de 500 mio. kr. var udtryk for usmagelig socialdemokratisk politik anført af daværende trafikminister Sonja Mikkelsen,« siger Kaj Ikast.