Cimber Airs store indtog i Billund

Cimber Air har fået en gylden mulighed for at få opfyldt et mangeårigt ønske om at flyve ud af Billund Lufthavn,

idet det sønderjyske luftfartsselskab fra 31. oktober 2004 overtager en række ruter, der ikke passer til Maersk Airs

fremtidige flytyper og lavpriskoncept.



Ved at overtage beflyvningen af ruterne fra Billund til Aalborg, Bruxelles, Milano, München,

Oslo og Stockholm får familieejede Cimber Air ifølge adm. direktør Jørgen Nielsen tilført 130.000-150.000

passagerer årligt. Selskabet planlægger på den baggrund at udvide fly-flåden og ansætte flere medarbejdere

efter en periode med nedgang i staben.



- Aftalen med Maersk giver os en mulighed for at komme videre. Vi har længe haft

en målsætning om at få fodfæste i Billund, men man træder ikke skoene af hinanden i branchen for at

få det. Det er ikke tit, et rutenet nedlægges på den vis, og det ville være synd for Billund Lufthavn, hvis trafikken

forsvandt, siger Jørgen Nielsen.

Flere fly og ansatte

Cimber Air råder over tre Canadair Regional Jet 200 med

plads til 48 passagerer samt 11 ATR-fly fordelt på to typer. Det bliver fortrinsvis CRJ 200-fly, der skal betjene Billund-ruterne,

idet de passer bedre til passagerunderlaget end Maersk Airs langt større Boeing 737-500 og 737-700, der bliver selskabets foretrukne

i fremtiden.



- Vi skal have flere fly, men hvor mange ligger ikke fast endnu. Vi har muligheder for at knytte op på andre

af vore destinationer og få en bedre udnyttelse af flåden, så det skal vi først have kigget på. Desuden

skal vi have ansat flere medarbejdere, efter at vi sagde farvel til en snes ansatte tidligere på året. Nogle af de afskedigede

vil nok blive ansat igen, siger Jørgen Nielsen.



Cimber Air har i forvejen ruter ud af København til Basel, Bukarest,

Kiev, Montpellier og Wroclaw samt ruten Kiel-Frankfurt, ligesom selskabet beflyver de danske indenrigsruter til København undtagen

fra Billund og Aarhus. Desuden indgår selskabet et stigende antal aftaler om at udleje fly og mandskab til andre operatører.

Dårligt

år for Cimber
I det senest offentliggjorte regnskab havde Cimber Air en omsætning på 625 mio. kroner og et resultat

før skat på 25,7 mio. kroner.



Regnskabet for 2003-2004 går i minus som følgende af lavere billetpriser og

generelt passagerfald i forhold til de 774.000 året før.



- Vi har haft en dårlig indtjening, idet vi har ligget

under for en negativ konjunkturudvikling. Især erhvervssegmentet, der er vores største passagergruppe, er underdrejet,

siger Jørgen Nielsen.



Maersk Air samler sig om sine to typer Boeing-fly, fordi de passer bedre til selskabets "Fly

as you like"-koncept med fire typer benplads.



- Det er glædeligt, at Cimber Air har vist interesse for at videreføre ruterne.

Henvendelsen er en naturlig følge af, at selskabet i forvejen har CRJ-flytypen i sin flyflåde, siger Maersk Airs adm.

direktør, Finn Øelund.



Selskabet fortsætter med at betjene ruterne fra Billund til Amsterdam, Frankfurt,

London og Paris.