Amerikansk tillidsfald kan tyde på udfordrende jul

Den amerikanske forbrugertillid skuffede i november ved at falde til 70,4 fra 72,4 måneden før, og det er især et mere negativt syn på fremtiden, der trækker indekset ned, viser et kig på de underliggende tal.

Foto: SPENCER PLATT

Ifølge Conference Board, der står bag tallet, kan der vente en udfordrende juleperiode for detailhandlen.

- Forbrugertilliden faldt moderat i november efter en skarp nedgang i oktober. Vurderingen af de nuværende forhold var blandede med forbrugere, som siger, at jobmarkedet har styrket sig, mens de økonomiske forhold er svækket, udtaler Said Lynn Franco, direktør med ansvar for økonomiske indikatorer hos Conference Board, i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Disse vurderinger overføres dog ikke til de kortsigtede forventninger. Når vi ser seks måneder frem, udtrykte forbrugerne større bekymring for deres fremtidige job- og indtjeningsmuligheder, mens de var neutrale i forhold til de økonomiske forhold. Alt i alt kan det med den fremherskende usikkerhed blive en udfordrende feriesæson for detailhandlen.

Underindekset for den nuværende situation faldt i november til 72,0 fra 72,6 i oktober, mens forventningsindekset dykkede noget mere - nemlig til 69,3 i november fra 72,2 i oktober.

Den amerikanske forbrugertillid er nu faldet tre måneder i træk, efter at den i august var oppe i 81,80.