Forbrugerne ser ingen lys i efterårsmørket

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugerne endnu ikke har fundet det glade julehumør frem. For fjerde måned i træk har butikkerne nedgang i salget.

Danskernes privatforbrug er nedadgående. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø
Danskerne ser ikke meget lys i novembermørket, når det kommer til den aktuelle og fremtidige økonomiske situation. Det viser de seneste tal for forbrugertillid fra Danmarks Statistik.

Selvom markedet havde forventet et tilbagefald i forbrugertilliden, levede stemningen blandt forbrugerne ikke op til forventningerne. Indikatoren for forbrugertilliden er i november 4,0 mod 4,6 i oktober, og det betyder et nærmest uændret niveau.



Dagens tal i forbrugertillidsindekset tyder altså ikke på julehumør hos forbrugerne, skriver forbrugerøkonom i Sydbank, Camilla Skovsbo Erichsen, i en kommentar.

»For dansk økonomi er en positiv og stigende forbrugertillid klart at foretrække da optimistiske forbrugere er mere tilbøjelige til at tage spenderbukserne på og dermed sætte gang i forbruget,« skriver hun.

Forbrugerøkonomen forventer, at der kommer lidt mere gang i privatforbruget i 2014, blandt andet på grund af skattelettelser, som vil give forbrugerne mulighed for at bruge flere penge.

»Men selvom vi venter, at der kommer mere gang i privatforbruget, så vil der kun være tale om en begrænset fremgang. Det skal blandt andet ses i lyset af udviklingen på arbejdsmarkedet, hvor en direkte fremgang har svært ved at bide sig fast. Vi skal derfor ikke sætte næsen op efter, at der er en decideret forbrugsfest i vente i 2014,« vurderer Camilla Skovsbo Erichsen.



Det skal dog tilføjes, at forbrugerne tror på bedre tider. Ifølge Danmarks Statistik forventer forbrugerne, at både familiens og og Danmarks økonomiske situation vil være bedre om et år end i dag. Samtidig forventer forbrugerne, at arbejdsløsheden vil være faldet om et år sammenlignet med i dag. Det er bemærkelsesværdigt, skriver Helge J. Pedersen, global cheføkonom fra Nordea Markets, i en kommentar.

»Det plejer at være en af de mere afgørende faktorer for husholdningernes faktiske forbrugsbeslutninger,« skriver han.