Planlægger du bilferie med familien? Sådan gør du bilen klar til ferieturen

Husk at bagagen skal være godt pakket, så den ikke kan rykke sig under hårde opbremsninger. Og børn skal selvfølgelig sidde i autostole.Foto: Henrik Dreboldt. Fold sammen
Læs mere

Inden du skal af sted på bilferie, er det en god idé at gennemtjekke bilen

Som erfaren bilist kender du med sikkerhed hovedlandevejen E45, som strækker sig 357 km. ned gennem Jylland fra Frederikshavn til Tyskland.

Men faktisk starter E45 på grænsen til Finland og går hele vejen til Gela i Italien. En strækning på hele 4.920 km. Rigtig mange danske bilister kommer til at køre på dele af strækningen hen over sommeren. For nogle familier er det en obligatorisk tur gennem de ofte trængte europæiske veje af meget svingende kvalitet. De fleste opbygger en form for rutine, inden de skal afsted og pakker praktisk. Det er en ganske klog beslutning. For mange af de ting, som den erfarne E45-bilist tager med i bilen, kan gøre en forskel undervejs, hvis det skulle gå galt.

LOG IND PÅ B PLUS og læs meget mere om hvordan du skal gøre din bil klar til familie-køreturen. Bil-ferier er et hit, men der er lidt forskellige ting du skal være opmærksom på, inden du begiver dig ud på de udelandske motorveje. Her guider vi dig til den perfekte ferietur uden bil-bekymringer ...

Det får du:

  • Artikel om klargøring: Sådan gør du bilen klar til ferieturen
    • Den store tur
    • Under kølerhjelmen
    • Styr på hjulene
  • Huskeliste: Ting du skal huske til din bil inden ferieturen

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra B PLUS her.


Inden du skal af sted på bilferie, er det en god idé at gennemtjekke bilen

Som erfaren bilist kender du med sikkerhed hovedlandevejen E45, som strækker sig 357 km. ned gennem Jylland fra Frederikshavn til Tyskland.

Men faktisk starter E45 på grænsen til Finland og går hele vejen til Gela i Italien. En strækning på hele 4.920 km. Rigtig mange danske bilister kommer til at køre på dele af strækningen hen over sommeren. For nogle familier er det en obligatorisk tur gennem de ofte trængte europæiske veje af meget svingende kvalitet. De fleste opbygger en form for rutine, inden de skal afsted og pakker praktisk. Det er en ganske klog beslutning. For mange af de ting, som den erfarne E45-bilist tager med i bilen, kan gøre en forskel undervejs, hvis det skulle gå galt.

Den store tur

Det er tilrådeligt at gøre selve bilen klar, inden den skal ud at rulle på de varme, krævende veje. Selvom det kan være tidskrævende at gøre bilen klar til ferien, er tiden givet godt ud. En gennemtjekket og klargjort bil øger ikke blot sikkerheden – man undgår også en masse besvær og sparer penge.

»Det er altid en god idé at have styr på grundlæggende autoservice såsom olie- og dækskift, og det er det også ved en lang køretur til Sydeuropa. Det vil jo være meget surt at stå med en motor, der er brændt sammen midt på den tyske motorvej, hvor hjælpen er langt væk og måske koster flere penge, end vi er vant til,« fortæller Thomas Urth, der er centerleder i dæk- og autoservicekæden Euromaster.

Han anbefaler desuden, at man får kontrolleret sit airconditionanlæg, da det naturligvis kan være med til at sikre en noget behageligere rejse i det varme vejr.

»Mange tror fejlagtigt, at airconditionanlæg ikke behøver service, da det er et lukket system. Men freonindholdet i anlægget mindskes over tid, og det kan resultere i, at anlægget ikke køler særlig godt. I værste fald kan pumpen gå i stykker. Og så står man med en regning på flere tusinde kroner, forklarer centerlederen.

Under kølerhjelmen

Generelt kan bilen blive udsat for lidt af hvert under turen. En del lange køer er normale i for eksempel Tyskland. Derfor er det meget vigtigt, at man har vand nok på køleranlægget, da den langsomme kørsel ellers kan overophede motoren.

Derudover findes der en række gode råd til, hvordan du kan gøre turen gennem Europa langt mere problemfri. Selv om du ikke har særlig godt styr på, hvad der foregår under kølerhjelmen, er det bestemt besværet værd at åbne den og for eksempel tjekke oliestanden på bilen. Brug din instruktionsbog til at hjælpe dig – det er ikke specielt svært, og uden olie på bilen, brænder motoren sammen.

»En anden ting, der skal tjekkes i motorrummet er sprinklervæske. Man vælger typisk en sommersprinklervæske, som kan fjerne døde insekter og lignende,« siger Jørgen Jørgensen, der er seniortekniker i FDM.

Han anbefaler også at få godt styr på vinduesviskerne. Intet er værre end et par slidte viskere, der larmer og ikke virker efter hensigten. Et sæt er lige til at sætte på i en håndevending og behøver ikke at koste alverden, hvis man køber de mindre kendte mærker.

Styr på hjulene

Det er også værd at huske på, at hjulene på en helt ny bil kan punktere. Det er aldrig sjovt, men det er endnu mere surt ikke at være forberedt på det.

»Sørg for, at der er luft i reservehjulet, og hvis der er tale om, at bilen har et lappekit, som en del nye biler har i dag i stedet for reservehjulet, så skal man sikre sig, at det er intakt og ikke har været brugt tidligere,« fastslår Jørgen Jørgensen.

Hvis du derudover kører med campingvogn på turen sydpå, er der ifølge Euromaster også en række gode råd at følge.

»For det første skal du være opmærksom på, at der gælder særlige regler for dækkenes alder, hvis du har lov til at køre 100 kilometer i timen med campingvogn. Hvis dine dæk er over seks år gamle, er de ikke godkendte til 100 kilometer i timen, og især tysk politi er meget opmærksomme på den regel. Generelt er det altid en god idé at få kontrolleret dækkene med maksimalt fem års mellemrum, da de mørner, lang tid før de bliver slidt op. Desuden er det naturligvis også en god idé at få efterset lejer og påløbsbremse, da en defekt del kan give en dyr ekstraregning og et højere brændstofforbrug på turen,« forklarer Thomas Urth.