DB11 V8 er første Aston Martin med motor fra Mercedes-AMG

Den tekniske partner fra Tyskland leverer en 4 liters V8, som Aston Martin har skræddersyet efter egne behov

DB11 er den første Aston Martin, hvor samarbejdet med Mercedes-AMG er synligt Fold sammen
Læs mere
Foto: Max Earey

Partnerskaber kommer og går i bilindustrien. Aston Martin har haft et såkaldt teknisk partnerskab siden 2013 med Mercedes-AMG, afdelingen som hos Mercedes-Benz fokuserer på højtydende biler og sportsvogne. Ingen store skridt er taget siden af Aston Martin til at bruge komponenter eller teknologi i deres egne sportsvogne, så mange vil allerede have glemt partnerskabet eller have troet, det var blevet opløst.

Den 4 liter store V8 i DB11 V8 yder 510 hk Fold sammen
Læs mere
Foto: Max Earey.


Det lever i bedste velgående. Beviset er nu håndgribeligt, en ny V8-motor til den store grand tourer af en sportsvogn, DB11. Den kompakte V8 på 4 liter med dobbelt turboladning komplementerer den originale motor i DB11, den traditionsrige V12 på 5,2 liter med flere end 600 hestekræfter. Med otte cylindre fra Mercedes-AMG er ydelsen 510 hk, på tallet det samme som i flere af Mercedes-AMG's egne modeller, fx C 63 S. Men det tekniske partnerskab giver Aston Martin fuld frihed til at tilpasse og justere motoren, så den passer til mærkets biler.

DB11 er en GT, en grand tourer, mere end en hardcore sportsvogn Fold sammen
Læs mere
Foto: Max Earey.


”Jeg er meget stolt af, at denne bil er den første til at få motoren leveret af vores tekniske partner, Mercedes-AMG. Ikke mindst fordi vores forhold til AMG er bygget op omkring, at vi har fuld frihed til at skræddersy den exceptionelle motor, så den passer til de særlige behov og krav i en Aston Martin,” udtaler Max Szwaj, chef for Aston Martins tekniske udvikling. Den nye V8 skal ifølge Max Szwaj ændre DB11'erens karakter. Som det er set i Bentleys mindre modeller, hvor en V8 også på et tidspunkt blev introduceret som alternativ til en 12-cylindret motor, gør den fysisk mindre motor, som i DB11's tilfælde er lig med et vægttab på hele 115 kilo, bilen mere adræt, præcis og underholdende.

Læder og organiske former kendetegner kabinen i den britiske sportsvogn Fold sammen
Læs mere
Foto: Max Earey.


En naturlig effekt er også, at DB11 V8 kører stort set lige op med DB11 V12 fra 0-100 km/t: den gør det på 4 sekunder rent, V12'eren på 3,9 sekunder. Topfarten er ikke helt så høj, nemlig 299 km/t mod 320 km/t i den stærkere V12. Skulle det have betydning for nogle kunder i de høje luftlag, hvor DB11 befinder sig, er V8-motoren også med til at give lavere forbrug.