Opgør med den fine stue: Nu skal vi træde på kunsten

Det er ikke længere nok, at vi ejer en litografi eller blærer os med vores kulturelle søndagsudflugter til Louisiana. Nu vil vi også have kunstværker, vi kan trampe, spilde og sætte vores personlige præg på. IKEA vil levere varen.

Virgil Ablohs tæppe er kunst du må trampe på og tænke over. Fold sammen
Læs mere

IKEA forbinder vi med skabe, der er umulige at samle, pudsige, svenske møbelnavne og weekendudflugter til forstæderne, hvor vi køber »stort ind« og spiser kjøttboller. Men kunst? Ikke rigtigt.

Men IKEA bruger i stigende grad kombinationen af kunst og store designnavne til at skabe variation i det velkendte sortiment af Billy-reoler. I næste uge laver mødelkæden igen armbevægelser i luksusklassen med deres femte Art Event kollektion, der denne gang er kunst, du må træde på.

Og det er ikke hvem som helst, der har sagt ja til at lægge kreative kræfter i projektet, hvor otte gulvtæpper sendes på gaden i begrænset antal. Blandt kunstnerne bag tæpperne er verdens måske hotteste og mest interessante multimediekunster lige nu, Virgil Abloh.

Udover at være anerkendt designer for sit eget brand »Off White«, DJ, arkitekt, kunstner og debattør, så er han også designer for Louis Vuittons herrelinje. Og en af de mest provokerende og opsigtsvækkende af slagsen, der tør ironisere over modens statussymboler, samtidig med, at han italesætter raceproblematikker.

Nu har han igen taget bladet fra munden og lavet et tæppe, der giver sig ud for at være et kostbart, orientalsk tæppe, men bryder illusionen og råber »KEEP OFF« til indehaveren. Virgil Abloh vil have os til at tænke over vores forhold til de ting, vi kalder værdifulde, og derfor lå samarbejdet med IKEA lige for.

»Mit take på kollektionen er en ironisk distance til de overbeskyttende forældre, der nærmest for enhver pris vil beskytte deres møbler. Det, tror jeg, har påvirket den funktion, som den yngre generation tænker, at møbler skal have i dag,« siger Virgil Abloh.

Otte forskellige kunstnere fra hele verden, har bridraget til tæppekollektionen, der lander i IKEA-varehusene i Danmark på fredag. Fold sammen
Læs mere

Er designsamarbejder er passé?

Så hvad er det særlige ved endnu et designsamarbejde i en tid, hvor alt fra kildevand til termokander får et designernavn smidt i nakken?

»Kunst skal grundlæggende være tilgængeligt for alle, men det er jo kun ganske få mennesker har råd til at købe originale værker, ligesom vi får stadig mindre tid til at gå på museum. Vi omgiver os med masser af godt design, hvor formen følger funktion. Men kunstens opgave er at få os til at tænke, blive rørt eller provokerede. Det skal dit spisebord ikke kunne,« siger Henrik Most Nielsen, der er kreativ chef hos IKEA og ansvarlig for Art Event kollektionerne.

Når otte kunstnere derfor siger ja til at lave værker, der er ligeså omhyggeligt skabt og udtænkt, som dem man ser på et galleri, er det en pointe i sig selv: overskud er ikke kun at prædike for de omvendte, men at skabe oplevelser for de individer, man ellers aldrig ville nå ud til.

»Vi kan jo mobilisere et talent som Abloh, fordi han får lov til stikke til kunstverdenens konventioner,« fortæller Henrik Most Nielsen.

»Set ud fra en traditionel optik, er kunst noget man sætter på en piedestal. Det er ophøjet og budskabet er »nok se, ikke røre«. Når noget så banalt som et gulvtæppe bliver omskabt til kunst, skurer det mod vores opfattelse af, hvad vi må gøre med vores værdigenstande. Du træder, spilder og krummer måske endda på kunsten. Det er jo et greb, der på en gang er ekstravagant og demokratiserende. Vi får lov til at behandle vores eget kunstværk som vi vil, og sætte vores personlige spor på den.«

Virgil Abloh er den überkreative enfant terrible, som mode- og kunsteverdenen elsker; også selvom han driller, provokerer og ironiserer over samtlige af finkulturens koder. Fold sammen
Læs mere

Virgil Abloh vil gøre op med det forstenede forhold vi har til hjemmets æstetiske genstande.

»Jeg tror, at alle kan huske det raffinerede møbel, det ægte tæppe eller den fine stue, der kun var til pynt fra vores barndom. Men når vi værner for meget om tingene i vores hjem, skaber vi jo også en kunstig distance,« siger Henrik Most Nielsen.

Den distance bliver nedbrudt af Virgil Abloh, der også lige har lavet tøjkollektionen »Impressionisme«, hvor han gennem sine modedesigns løfter låget ind til en elitær verden - på hipstermåden, forstås.

»Den nye generation er vokset op med musik, der er skabt ud af samplinger. Virgil Abloh taler med deres sprog, når han sampler fra finkultur, popkultur og lavkultur, og laver sine egne personlige mash ups. Han var udfordrende at samarbejde med, fordi han er typen, der får 100 ideer i minuttet - og som kan omsætte dem i konkrete produkter.«

På fredag frigives de otte tæpper i de danske IKEA-varehuse. Ikke for at nå ud til alle, men de få, de hurtige, de morgenfriske. Dem, der skal eje en original. Og der kun er et begrænset antal tæpper, for selvom IKEA måske demokratiserer kunsten, skal den ikke udvandes. Også selvom originalerne gerne må betrædes.