Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
I 2025 skal IKEAs saml-selv-løsninger være tilgængelige for tre milliarder mennesker.
Det er målsætningen i et stort sats, hvor den svenske virksomhed udvider til nye markeder både fysisk og digitalt.
Blandt udvidelsesplanerne er et sydamerikansk eventyr med fysiske butikker i Chile, Peru og Colombia, der er sat til at gå i gang i 2020.
Derudover er også udvidelser i Mellemamerika, Østeuropa, Den Arabiske Halvø, i Philipinerne samt Macau i Kina på tegnebrættet.
»Vi vil tilbyde nye og anderledes måder at handle IKEA-varer på: både online, på afsidesliggende placeringer og midt i bycentre,« siger Torbjörn Loof, som er CEO i Inter Ikea, virksomheden bag møbelgiganten og dertilhørende franchises:
»Vi vil introducere mindre butikker og tilbyde en bred kam af fleksible services med overkommelige priser,« siger Loof i en udtalelse til Bloomberg, hvor han samtidig understreger målsætningen om at nå tre milliarder kunder i 2025.
Udvidelser driver slagsvækst
Udmeldingen kommer i forlængelse af, at IKEA fremlægger salgstal på knap 300 mia. kroner for det seneste finansår. Det svarer til en stigning på knap fem pct. i det samlede salg.
Torbjörn Loof fremhæver, at møbelgigantens vækst skal ses i lyset af et udfordret detailmarked, der er under forandring.
»Vi kan se, at salget er fladet en smule ud i de eksisterende butikker, mens vi har en stærkt vækst gennem vores udvidelser og onlinesalg,« siger CEO, Tobjörn Loof til New York Times.
I det forgangne år åbnede Inter IKEA 19 nye butikker og både indere og lettere fik for første gang mulighed for at købe svenske kødboller og kanelsnegle i IKEAs restaurenter.
I alt 957 mio. kunder besøgte de i fysiske butikker, der nu er spredt over 50 lande, hvor de velkendte IKEA-butikker udgør 367 af i alt 422 butikker, mens resten er franchise-aftaler.
Dertil kommer IEKAs onlinebutikker i omkring 35 lande. Også online vil den svenske virksomhed fremover afprøve samarbejder med eksterne handelsplatforme.
I det kommende finansår er åbningen yderligere 15 nye fysiske butikker planlagt. IKEAs Sydamerikanske eventyr går i gang året efter, hvor chilenere omkring hovedstaden Santiago vil være de første, der får muligheden for at pryde sine hjem med IKEA-reoler, boksmadrasser og køkkengrej.