IKEA løfter sløret for kæmpe udvidelse: Vil nå tre milliarder kunder

Den svenske møbelgigant IKEA planlægger at åbne en række butikker på nye markeder i løbet af de kommende år. Investeringerne følger et godt år for IKEA med salgstal på knap 300 mia. kroner.

IKEAs vækst er drevet af investeringer i nye butikker både online og fysiske butikker. Særligt på vækstmarkeder som her i Hyderabad, Indien, hvor IKEA åbnede sin første butik i 2018.   Fold sammen
Læs mere
Foto: Danish Siddiqui/REUTERS

I 2025 skal IKEAs saml-selv-løsninger være tilgængelige for tre milliarder mennesker.

Det er målsætningen i et stort sats, hvor den svenske virksomhed udvider til nye markeder både fysisk og digitalt.

Blandt udvidelsesplanerne er et sydamerikansk eventyr med fysiske butikker i Chile, Peru og Colombia, der er sat til at gå i gang i 2020.

Derudover er også udvidelser i Mellemamerika, Østeuropa, Den Arabiske Halvø, i Philipinerne samt Macau i Kina på tegnebrættet.

»Vi vil tilbyde nye og anderledes måder at handle IKEA-varer på: både online, på afsidesliggende placeringer og midt i bycentre,« siger Torbjörn Loof, som er CEO i Inter Ikea, virksomheden bag møbelgiganten og dertilhørende franchises:

»Vi vil introducere mindre butikker og tilbyde en bred kam af fleksible services med overkommelige priser,« siger Loof i en udtalelse til Bloomberg, hvor han samtidig understreger målsætningen om at nå tre milliarder kunder i 2025.

Udvidelser driver slagsvækst

Udmeldingen kommer i forlængelse af, at IKEA fremlægger salgstal på knap 300 mia. kroner for det seneste finansår. Det svarer til en stigning på knap fem pct. i det samlede salg.

Torbjörn Loof fremhæver, at møbelgigantens vækst skal ses i lyset af et udfordret detailmarked, der er under forandring.

»Vi kan se, at salget er fladet en smule ud i de eksisterende butikker, mens vi har en stærkt vækst gennem vores udvidelser og onlinesalg,« siger CEO, Tobjörn Loof til New York Times.

I det forgangne år åbnede Inter IKEA 19 nye butikker og både indere og lettere fik for første gang mulighed for at købe svenske kødboller og kanelsnegle i IKEAs restaurenter.

I alt 957 mio. kunder besøgte de i fysiske butikker, der nu er spredt over 50 lande, hvor de velkendte IKEA-butikker udgør 367 af i alt 422 butikker, mens resten er franchise-aftaler.

Dertil kommer IEKAs onlinebutikker i omkring 35 lande. Også online vil den svenske virksomhed fremover afprøve samarbejder med eksterne handelsplatforme.

I det kommende finansår er åbningen yderligere 15 nye fysiske butikker planlagt. IKEAs Sydamerikanske eventyr går i gang året efter, hvor chilenere omkring hovedstaden Santiago vil være de første, der får muligheden for at pryde sine hjem med IKEA-reoler, boksmadrasser og køkkengrej.