Ikea bliver sagsøgt af israelske ortodokse jøder for kønsdiskrimination

Den svenske møbelgigant Ikea skal betale erstatning til israelske ortodokse kvinder, efter at et Ikea-katalog var blevet renset helt for billeder af kvinder. Det mener kvindelige sagsøgere.

Det kontroversielle katalog, som fik Hannah Katsmans sind i kog, blev omdelt i en begrænset periode i 2017 i det centrale Israel. I en undersøgelse bekræftede 20 pct. af de kvinder, der havde modtaget kataloget, at de havde følt sig støt af det. Fold sammen
Læs mere
Foto: Arkivfoto: Arnd Wiegmann/Ritzau Scanpix

Det er ikke let at gøre alle glade. Selv ikke for en møbelkædegigant opflasket i det politisk korrekte Sverige.

Et Ikea-katalog, som endte i Hannah Katsmans postkasse på hendes adresse i Israel, har fået hende til at lægge sag an mod møbelkæden. I kataloget er der ingen kvinder, og det sender ifølge anklageskriftet »en alvorlig og vanskelig besked om, at kvinder ikke har nogen værdi, og at der er noget galt med deres tilstedeværelse selv i det familiehjem, der er afbildet i kataloget«.

Et andet sted står der: »Skaden (...) har potentiale til at skade kvinders status i samfundet generelt og specielt i det ultraortodokse samfund«.

Ikea-kataloget, der blandt andet afbilder en mand med kalot og to drenge, der leger på gulvet, var særligt målrettet ortodokse jøder.

Hannah Katsman, som haaraz.com beskriver som »en moderne ortodoks kvinde fra det centrale Israel«, tog kontakt til »Israel Religious Action Center«, som sammen med kvinden lagde sag an mod Ikea. Centeret er et førende advokatkontor i kampen mod kønsdiskrimination af religiøse grunde.

Ikeas hovedkontor i Sverige har været ude at undskylde og hævder ikke at have noget kendskab til det, kataloget laver særligt til det jødisk-ortodokse miljø. Men anklagerne har krævet, at Ikea betaler kompensation til omtrent 10.000 ultra-ortodokse kvinder, som anslås at have modtaget kataloget. Summen, hver kvinde ifølge anklagerne bør betales, ligger på 1.500 shekels (2.700 kroner).

Desuden kræver de, at Ikea fremover viser billeder af både kvinder og mænd i det ultraortodokse samfund. Men et efterfølgende katalog, som blev omdelt i Israel, der også var målrettet den ultraortodokse befolkning, havde ingen billeder af personer overhovedet.