Royal Unibrews strategiplan smidt i papirkurven

Danmarks næststørste bryggerikoncern, Royal Unibrew, har droppet den højtprofilerede strategiplan ”Double Up”, der bl.a. skulle fordoble indtjeningen fra 250 til 500 millioner kr. fra 2007 til 2010.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Planen erstattes af en række strategiske hovedprioriteter.

Royal Unibrew meddeler i selskabets årsregnskab, at ”det overordnede grundlag for vækst i omsætning og resultater i ”Double Up” ikke er realistisk.” Blandt de nye hovedprioriteter, der erstatter strategiplanen, indgår bl.a. en fokuseret indsats i Polen.

Den danske bryggerikoncern har nemlig store problemer på det vigtige polske marked, og man vælger nu at lukke et bryggeri i byen Koszalin. Produktionen overføres hovedsageligt til bryggeriet i byen Łomza, som er Royal Unibrews største bryggeri i Polen. Samtidig bliver værdien af de polske aktiver nu nedskrevet med 455 mio. kr., og der bliver fyret ca. 100 fuldtidsansatte i Polen.

Royal Unibrew skriver i regnskabet, at man i Danmark er ”ved at færdiggøre en betydelig ændring af produktionsplatformen og distributionssystemet.”

Bryggerikoncernen, som har hovedkvarter i Faxe, lukkede sidste år bl.a. Ceres-bryggeriet i Århus. Samtidig iværksætter Royal Unibrew nu ”en bred struktur og organisationstilpasning,” der forventes at reducere antallet af medarbejdere i stabe og administration med omkring 100 fuldtidsansatte.

Som en del af de nye hovedprioriteter etableres desuden en fælles operativ ledelse i Baltikum, og der ”igangsættes en proces med henblik på at sikre en mere hensigtsmæssig kapitalstruktur,” skriver Royal Unibrew i årsregnskabet.