Unibrew taber 483 mio. kr. efter polsk nedskrivning

Danmarks næststørste bryggeri Royal Unibrew fik i 2008 et underskud på 483 mio. kr. mod et overskud på 155 mio. kr. i 2007. Det dårlige resultat skyldes en kæmpe nedskrivning på de polske forretninger og et generelt rædselsfuldt 2008. (Opdateret 08.09)

Foto: Sigrid Nygaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var ventet, at bundlinjen ville være rød, når Royal Unibrew i dag fremlagde årsregnskab for 2008. Men Danmarks næststørste bryggeri overrasker alligevel, med et resultat før skat på 453 millioner kroner mod et overskud før skat på 220 millioner kroner i 2007.

Det er især bryggeriets polske aktiviteter, der trak voldsomt ned. 2008 har generelt været et rædselsår for Royal Unibrew på alle markeder, men i Polen er en række investeringer gået grueligt galt.

Royal Unibrew har tre bryggerier i Polen og havde håbet, at kunne høste synergieffekter samt styrke de polske brands, men ingen af tingene er lykkes. Derfor lukker Royal Unibrew et af de polske bryggerier, der ligger i Koszalin, og produktionen overføres til et andet polsk bryggeri, Lomza.

Tilbage i vesteuropa
Det polske hovedkontor skæres også markant, og ændringerne betyder altså at Royal Unibrew i årsregnskabet må nedskrive værdien af de polske aktiviteter med 455 millioner kroner.

Det var dog ikke kun det polske marked, der drillede det Faxe-baserede bryggeri i 2008.

Hele det vesteuropæiske marked, der tæller Danmark og Norden, samt Italien og Frankrig gik tilbage i 2008, hvor først en regnfuld sommer og siden en finanskrise ikke gjorde det let for bryggeriet at tjene penge.

Markedet gik samlet set 1,5 procent tilbage, og det kan mærkes hos Royal Unibrew, hvor det vesteuropæiske marked står for 50 procent af den samlede omsætning, og 61 procent af nettoomsætningen.

Nettoomsætningen i Royal Unibrew steg dog trods de mange problemer med 8 procent i 2008 til 4,1 milliarder kroner, og på nogle markeder er det danske bryggeri også gået frem og har vundet markedsandele.