Ølsalget flader ud

Bryggeriganten SABMiller, der står bag øl som Pilsner Urquell og Miller, har svært ved at holde salget oppe og lider under en fejlslagen prisstrategi på sit hovedmarked.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Verdens andenstørste bryggerigruppe SABMiller har svært ved at holde dampen oppe.

De seneste salgstal fra bryggeriganten viser, at salgsvæksten er stagneret, og det overraskede analytikerne, der havde forventet, at den stærke bryggerikoncern ville præsentere en årlig vækst på en procent.

I stedet faldt salget i fjerde kvartal med en procent, og på helårsbasis var ølsalget stort set uændret mod en vækst på 7 procent året før, skriver Bloomberg.

Ramt af valutafald
Den London-baserede bryggerigigant er det af verdens fire største bryggeri, der tjener den største del af omsætningen på vækstmarkeder og bryggeriet er dermed hårdt ramt af valutafaldene i blandt andet den colombianske peso og den russiske rubel.

Derudover mærker bryggeriet nu den negative effekt af de prisforhøjelser man har gennemført. Især i Sydafrika, hvor SABMiller ellers sidder på 89 procent af salget har prisstrategien givet slagside, og ølsalget her faldt to procent, skriver Bloomberg.