VW løj biler mere blå, end de var

Ved at svindle med tal for CO2 og brændstoføkonomi har Volkswagen bragt sig på frontalkurs med EU. Ny skandale omfatter også benzinbiler.

Den nye svindel med biler fra Volkswagen drejer sig om, at der simpelthen er oplyst forkerte værdier om udledning af CO2. Det drejer sig ifølge Frankfurter Allgemeine Zeitung primært om modeller med betegnelsen »BlueMotion«. Foto: Ingo Wagner/AP
Læs mere
Fold sammen

BlueMotion markerer hos VW de særligt energibesparende modeller, men på engelsk kan blå som bekendt også betyde tristesse. Lige nu er det formentlig den mest nærliggende tolkning i koncernhovedkvarteret i Wolfsburg.

Efter at de amerikanske miljømyndigheder mandag fortalte om fup med NOx-udstødningen fra en ny type dieselmotorer, har Volkswagen-koncernen selv valgt at afsløre en helt tredje form for fup: Man har simpelthen løjet en række bilmodeller mere økonomiske.

VW erkender »uregelmæssigheder« med tallene for nogle bilmodellers CO2-udledning og dermed også brændstofforbrug. For første gang er der benzinbiler med, selv om det dog ifølge VW »helt overvejende« drejer sig om dieselbiler.

Nyt er også, at der er tale om simpel svindel. og ikke noget med avanceret software. Ifølge Frankfurter Allgemeine Zeitung, som åbenbart har kilder inde i VW-koncernen, har VW simpelthen givet forkerte oplysninger om, hvor langt en række BlueMotion-modeller kørte på literen.

»Efter den interne revisions bedømmelse drejer det sig ikke om en teknisk defekt eller et indgreb i softwaren, men rent ud sagt om bedrageriske oplysninger,« skriver avisen.

Skånselsløs

Ved at svindle med CO2-værdier har VW sat kursen mod et frontalsammenstød med EU, for CO2 er ikke noget, man tager let på i Europa. En talsmand for EU-Kommissionen nævnte onsdag muligheden for bødestraf. Og så er der lande, der som Danmark og Tyskland beskatter biler efter deres brændstofforbrug: Her kan der være tale om bilis­ter, der har betalt for lidt i afgift, fordi deres bil ganske enkelt er tørstigere, end VW har fortalt.

Opgjort i antal biler er den nye svindelaffære ikke så omfattende som den første. Mens det er 11 millioner biler på verdensplan, der er udstyret med snydesoftware, som sænker NOx-tallene, er det »kun« 800.000 biler, hvor man har givet forkerte CO2-tal. Men pr. bil bliver det en meget kostbar affære: Koncernen har umiddelbart anslået tabet til to milliarder euro. I september hensatte man 6,5 milliarder euro til den første dieselskandale med 14 gange så mange biler.

Ifølge VW er den nye sag dukket op, fordi man var i gang med at undersøge den oprindelige sag, og koncernchef Matthias Müller lover »skånselsløs og fuldstændig« opklaring. På børsen faldt VW-aktien onsdag 9,5 procent.