Volkswagen-dramaet fortsætter - nu med benzinbiler

Udover dieselskandalen står den tyske bilgigant Volkswagen nu over for en ny skandale i milliardklassen. Denne gang er der tale om fejl angående CO2-udledningen - og denne gang drejer det sig både om diesel- og benzinbiler.

Volkswagens topchef Matthias Muelle Fold sammen
Læs mere
Foto: ODD ANDERSEN

Under Volkswagens undersøgelse af den famøse dieselskandale er der dukket et nyt lig op i lasten. Koncernledelsen oplyste således onsdag aften, at op mod 800.000 biler kan være omfattet af en fejl, der får dem til at se mere miljøvenlige ud.

»Under den igangværende gennemgang af alle processer og arbejdsgange i forbindelse med dieselmotorer, er det konstateret, at CO2-niveauet og dermed tallene for brændstofforbruget for visse modeller er blevet sat for lavt under CO2-certificeringsprocesen. De fleste af de pågældende køretøjer har dieselmotorer,« skriver Volkswagen i en pressemeddelelse og siger dermed indirekte, at koncernen også har CO2-problemer med benzinbiler.

Ledelsen skønner indtil videre, at den nye CO2-sag kan koste koncernen cirka to milliarder euro, svarende til 15 milliarder kr. Volkswagen har i forvejen afsat 6,7 milliarder euro eller 50 milliarder kr. til omkostninger som følge af software-svindelen med dieselmotorerne i 11 millioner biler.

Den nye CO2-sag omfatter ifølge de tyske erhvervsmedie, Handelsblatt, VW-modellerne Polo, Golf og Passat. I VW-datterselskabet Audi er A1 og A3-modeller berørt. Hos Skoda er Octavia og hos Seat er Leon og Ibiza berørt.

Volkswagens ledelse vil nu gå i dialog med myndighederne om, hvad der skal ske for at sikre sig, at de berørte biler får den korrekte CO2-klassifikation.

Direktionen med koncernchef Matthias Müller beklager dybt den nye situation.

»Fra starten har jeg presset på for en nådesløs og omfattende afklaring af, hvad der er sket. Intet og ingen kan stoppe os. Dette er en smertefuld proces, men det er vores eneste alternativ. For os er det eneste, der tæller, sandheden,« skriver Matthias Müller i en pressemeddelelse.

Selvom kuldioxid (CO2) dirkete er uskadelig for mennesker, er det også den mest betydningsfulde drivhusgas og den der er den mest medvirkende til den menneskeskabte globale opvarmning. CO2-emissionsgrænser de er blevet strammet i EU i de seneste år.