Videndeling: Be smarter

Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen og igen. Videndeling er en helt konkret metode til at få mere ud af de eksisterende ressourcer, og så kan det aflæses på bundlinjen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vi skal være mere flittige og arbejde klogere, står der i regeringens nye program, Danmark 2020 – Viden, Vækst, Velstand og Velfærd. Og det bliver vi blandt andet via videndeling. Men er det andet end varm luft i en kold tid?

– Videndeling er ikke blevet et modeord for ingenting. Videndeling er blevet en væsentlig konkurrenceparameter, fordi det sparer virksomhederne for at opfinde den dybe tallerken igen og igen, siger Inger Toft Thiersen, udviklingskonsulent i firmaet Viden Assistance.

Processer og arbejdsgange standardiseres, hvilket letter sagsgangen i en travl hverdag, og den viden-delende virksomhed opnår dermed en konkurrencefordel.

– Det er en god ide at begynde med at strukturere den viden, der allerede findes i virksomheden, frem for at opfinde ny viden, forklarer Inger Toft Thiersen og fortsætter:

– På den måde undgår man at bruge en masse tid på en opgave, for derefter at gøre den nedslående opdagelse, at den nødvendige viden allerede var i virksomheden i en eller anden form.

Er der brancher, der især kunne udnytte videndeling?

– Det er forbløffende, at mange advokatvirksomheder ikke videndeler i særlig stort omfang. Heller ikke de store, hæderkronede advokatfirmaer, der ellers har videnansatte. Det er min oplevelse, at rigtig mange advokater ikke deler procesbeskrivelser eller skabeloner med kollegerne. Man holder på sit eget. Men det gælder om at gennemføre videndeling hele vejen.

– Til gengæld er det min erfaring, at mange mindre kontorer videndeler i det daglige. Men de er ikke så gode til at bevare viden eller forbedre og forædle det arbejde, de allerede har lavet. Sagen er bare, at man med forbedrede processer etc. kan producere bedre – og billigere – rådgivning, mener Inger Toft Thiersen, der opstiller 5 råd til virksomheden om videndeling:

1. Lav et system, der gør videndeling attraktivt. Giv for eksempel et løntillæg til de medarbejdere, der oplærer andre eller er gode til at dele deres viden og erfaringer.

2. Brug de faste medarbejder-udviklingssamtaler til at sætte mål for den enkelte medarbejders videndeling.

3. Lav en nem og overskuelig struktur på fællesdrevet eller intranettet, hvor man kan dele viden.

4. Lav rutiner, der sikrer videndeling, for eksempel gå-hjem-møder med præsentation af ny viden eller systematisk brug af evalueringer af gennemførte projekter i virksomheden.

5. Lad medarbejderne mødes, for eksempel i erfagrupper eller andre fora, hvor de kan drøfte faglige problemstillinger og udveksle erfaringer.

– Videndeling behøver ikke være svært, dyrt eller vanskeligt. Tværtimod, konkluderer Inger Toft Thiersen, Viden Assistance og tilføjer: Din chef eller bankrådgiver vil elske dig for det.