Tyskland stopper Facebooks massive dataindsamling

Facebook må ikke samle oplysninger sammen om sine brugere fra andre kilder og køre dem sammen med Facebooks egne oplysninger, siger de tyske konkurrencemyndigheder.

Facebooks masseindsamling af data om sine brugere skal høre op om senest en måned, har de tyske konkurrencemyndigheder bestemt. Arkivfoto: Lionel Bonaventure, AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: LIONEL BONAVENTURE

De tyske konkurrencemyndigheder forbyder nu verdens største sociale netværk, Facebook, at indsamle data om brugerne fra forskellige kilder og kombinere dem – medmindre Facebook-brugerne udtrykkeligt har givet lov til det. Forbuddet gælder fra om en måned.

Dermed strammer Bundeskartellamt tommeskruerne om Facebook, som gennem særligt det seneste år har været i solid modvind efter flere lækager af store datamængder om mange brugere.

Facebook anker afgørelse

Bundeskartellamt har på baggrund af en større undersøgelse af bekymringer for, om Facebook-brugerne var uvidende om omfanget af dataindsamlingen, torsdag forbudt, at Facebook kan kombinere sine egne data om folk med data hentet fra andre netsteder og fra den Facebook-ejede billedtjeneste Instagram.

Den tyske afgørelse om misbrug af Facebooks markedsmagt gælder kun Facebook i Tyskland, men som følge af den koordinerede databeskyttelseslovgivning, som trådte i kraft i foråret 2018 i alle EU-lande, ventes beslutningen at påvirke holdningen i resten af EU.

Den tyske justitsminister, Katarina Barley, kaldte torsdag formiddag afgørelsen velkommen.

»Brugerne er ofte uvidende om datastrømmen og kan ikke forhindre den, hvis de ønsker at bruge tjenesterne. Vi er nødt til strengt at håndtere det magtmisbrug, som følger med dataene,« siger hun til nyhedsbureauet Reuters.

Facebook har allerede meddelt, at de vil anke afgørelsen, skriver flere tyske medier. Facebook mener ikke, at konkurrencemyndighederne rigtigt har forstået, at Facebook konkurrerer med andre onlinetjenester som YouTube og Twitter om folks opmærksomhed.

Bundeskartellamt har afgjort, at Facebook fortsat kan samle data sammen om brugerne og deres færden gennem sine mange tjenester, men at Facebook ikke må kombinere de indsamlede data med brugernes Facebook-konti, medmindre brugerne selv har givet lov til det på en måde, så brugerne ved, hvad de siger ja til.

Facebook må også kun samle data ind fra såkaldte tredjeparter – typisk hvis man klikker på et »Synes om«-ikon eller et Del-ikon på en netside eller bruger sit Facebook-login som adgang til andre nettjenester – og kombinere dem med Facebooks egne data, hvis der foreligger oplyst tilsagn.

Direktør: Det er slut med masseindsamling

»I fremtiden vil Facebook ikke længere have lov til at tvinge sine brugere til at acceptere den praktisk talt ubegrænsede indsamling af ikke-Facebook-data og sammenkøringen af dem med deres Facebook-konti,« siger Andreas Mundt, der er direktør i Bundeskartellamt med omkring 330 ansatte.

Han har tidligere også vredet armen rundt på internetgiganten Amazon, som er i søgelyset for mulige ulovligheder i forhold til tredjeparter, som sælger varer gennem Amazons netbutik.

»Kombinationen af datakilder har væsentligt bidraget til det faktum, at Facebook var i stand til at opbygge en unik database for hver enkelt bruger og således vinde markedsstyrke,« lyder argumentationen for, at netop konkurrencemyndigheden er gået i krig mod Facebook, der ifølge Bundeskartellamt sidder på over 95 procent af de dagligt aktive brugere af sociale medier i landet.

Ifølge Andreas Mundt betyder Facebooks samkøring af oplysninger, at »Facebook får en meget nøjagtig profil over sine brugere og ved, hvad de foretager sig på Internet«.

Facebook: Samkøring letter afsløring af falske konti

Facebook-stifter og -topchef Mark Zuckerberg har besluttet at samkøre brugeroplysninger fra Facebook, Instagram og beskedtjenesten WhatsApp, som Facebook også ejer. Det skal give Facebook et endnu mere detaljeret billede af den enkelte bruger og brugerens interesser, så der særdeles målrettet kan sælges flere annoncer, hvilket er Facebooks indtjeningskilde. Facebook begrunder også samkøringen med, at det derved bliver lettere at afsløre falske konti.

Facebook havde ved udgangen af 2018 i alt 1,52 milliarder daglige brugere, heraf de 282 millioner i Europa, og havde i 2018 et overskud på 22,1 milliarder dollars eller 144,8 milliarder kroner.

I Tyskland har Facebook omkring 32 millioner aktive brugere hver måned, 23 millioner af dem bruger dagligt det sociale medie, som er en børsnoteret virksomhed.